Moderaterna skruvar upp retoriken

Det är en intressant tid vi har framför oss. Som jag skrivit om i två tidigare artiklar gör moderaterna just nu en stark offensiv för att visa sig kapabla att hantera Sveriges växande integrationsproblem. Flera frågor och förslag behandlades idag på moderaternas framtidskonvent om integration. Bland annat röstade delegaterna ja till förslaget om att den som väljer eget boende (EBO) får lägre ersättning och den som slår sig ner hos släktingar och vänner i överetablerade kommuner inte får ersättning alls. En annan intressant fråga, som vid votering gick till förslagsställarnas favör, är det numera ökända förslaget om det kontrakt som ska upprättas för nyanlända, där ”den enskildes rättigheter och skyldigheter slås fast”. För Sveriges fortsatta utveckling är det givetvis högst välkommet att dessa frågor hamnar på dagordningen och lyfts upp till debatt, även fast man som sverigedemokrat givetvis har synpunkter på förslagens formuleringar.   

Men det kanske mest intressanta om detta konvent är nog ändå ett uttalande från Ulf Kristersson, som lett arbetsgruppen vars förslag behandlats:

– Om man inte står ut med en stark individualism, långt driven jämställdhet och att barn och kvinnor har rättigheter som står över familjens huvud – då ska kanske inte Sverige vara målet för ens invandring.

Med detta uttalande skruvar moderaterna upp retoriken rejält och syftet är givetvis att ta upp kampen om sverigedemokraternas väljare. Detta går knappast att ta miste på då uttalande är snarlikt tidigare uttalanden av ledande sverigedemokrater. Frågan är bara vad detta kommer att leda till. Att moderaterna kommer att vinna nya röster från besvikna socialdemokrater, det ser jag som självklart, men hur det kommer att påverka sverigedemokraternas tillväxt kommer att bli mycket intressant. För det moderaterna här gör är ju inte bara att ta över sverigedemokraternas frågor, utan också legitimera sverigedemokraternas politik genom att tydligt visa att vi faktiskt har rätt! Mycket tyder också på att invandringspolitiken kommer att få en stor roll i valrörelsen 2010, vilket givetvis spelar oss rakt i händerna.

10 Responses to Moderaterna skruvar upp retoriken

  1. Peter skriver:

    ”Frågan är bara vad detta kommer att leda till.”

    Jo, det skall jag tala om för er: Det kommer inte att leda till någonting, eftersom det endast blir SD eller ett parti som under lång och trogen tjänst förvaltat Sverige väl. Och eftersom det inte längre finns ett parti som förvaltat Sverige väl under lång tid så blir det SD!

    Moderaterna är sopor!

    Social(O)demokraterna är sopor (mycket besviken på deras utomordentliga svek)!

    Centern är sopor i Centrum, vilket jag inte vill ha!

    MP (MuPparna) är sopor av sopor!

    KD (Konstiga Demokrater) och inte ens värda namnet sopor längre!

    Volkpartiet är en samling Vantaiska Populister!

    Fänster partiet får vara glada den lede FI inte leder dem längre!

    Nej, för min del har jag fått nog! Ingen kan lura mig längre vad det gäller parti att rösta på, för min del blir fr.om. nu SD för lång tid framöver (precis som det en gång var S)!

  2. Anna skriver:

    SD Är det enda rkryggade partiet som står för sina åsikter offentligt,jag blir så trött på att dom ska särbehandlas…och varför? för att dom anses som rasister.
    Är man rasist för att man vill begränsa antalet invandrare till skälig nivå? nee men det är det man trycker på,för så får man inte göra.
    Nej ta in hela världen vetja,så får vi slåss om jobb och bostäder ännu mera!! Måtta med allt och även det.
    Sen tycker jag det är ytterst kränkande att kalla dom rasister bara för att kanske nåt rötägg i liknande eller samma parti är eller var det,men såna finns det ju överallt, även i vänstern!! men sånt spanas det inte efter… SD är det enda parti som tar avstånd mot djursex! Hör och häpna…som anser att det ska vara straffbart att ha sex med en höna. Det bryr sig inte dom andra om,djurplågeri vad är det?
    Kraft tag mot våld,droger det är vad samhället skriker efter just nu, och det kan dom erbjuda,vad är det för fult med att vilja köra in sverige mot en seriös och trygg framtid för oss alla?
    Näe vakna alla och våga läs igenom SD s hemsida,tro inte på en massa förtal utan se med egna ögon vad sverige behöver. Jag kan lova att det säkert sitter och annan ful fisk i varje regering för vi är ju alla bara människor, och SD är rakryggade/Anna

  3. Anna skriver:

    Nu höll jag mig inte till artikeln såg jag,men jag skrev ur hjärtat vad jag känner .

  4. z999 skriver:

    Vad moderaterna inte förstår är att invandrare är människor precis som svenskar och dom tycker att deras kulturella särdrag är lika riktiga som vi tycker att våra är det.

    Och om förslaget, det var det mesigaste jag hört på rätt länge. Man måste vara väldigt djupt troende moderat för att kalla det för ett krav överhuvudtaget. Och det kommer inte att förändra kostnaden för invandringspolitiken, men moderata väljare kanske tycker att det är häftigt att betala skatt? (tm. Mona Sahlin).

    Som författaren till inlägget skrev, det visar i alla fall att moderaterna vet att Sd har rätt.

  5. Kvalle i Mossatresk skriver:

    En tredjedel av de moderata konventsdeltagarna var emot de nya signalerna, värt att notera. Hur kommer kådisarna att ställa sig? De skrek uppöver sig när moderaterna ville reformera hjälpen till de efterblivna länderna. Nog blir det svårt för de ryggradslösa att frångå tungomålstalandet och möta fronten av fördömanden i media. Sverige är trots allt ett mycket annorlunda land än det övriga Europa. Den självgoda besserwissermentaliteten och kravet på total uppslutning kring en påbjuden värdegrund rubbas inte hur som helst.
    Men inte förlorar SD på (m):s utspel. Välkommen till insikt i problemet, kan SD:arna säga. Tvärtom blir kravställande och ifrågasättande av invandringspolitiken och dess konsekvenser mer rumsrena. Det gynnar SD!
    Vad (m) vill är att sätta ett plåster på ett varande sår. Den infektion som är det underliggande problemet ignorerar de, ja faktiskt underblåser. Och en stor del av de åtgärder Africanus sjösätter kostar enorma belopp och betyder negativ särbehandling av svenskar till främlingarnas fördel. Allt medan nya förhoppningsfulla tar plats på reservbänken.
    Den misstänksamme kan lätt övertygas om att kravutspelet i grunden bara är ett av de nya moderaternas sluga taktikspel. Man kan inte gärna visa samma potemkinkulisser som inför valet 2006. Och lyckas de sitta kvar efter 2010 så kommer invandringens storlek och mångkulturalismens evangelium att i än högre grad sätta sin prägel på vårt samhälle. De nya moderaterna är en kameleont som skiftar färg allt efter behov.

  6. z999 skriver:

    MUF (som väl anses ha någon koppling till moderaterna?) hade för ett tag sedan sin kampanj ”jag älskar swe”. Ett i raden av meningslösa moderata projekt som nu självdött. Enligt moderaterna har de flesta invandrare under den senaste trettioårsperioden gått direkt till förtidspensionering. Kan det stämma? Jag tycker ändå att jag känner fler invandrare som jobbar än som lever på statlig försörjning. Men muf kan säkert ha fog för sitt påstående.

    Trots detta så anser muf att invandringen är viktig oavsett kostnaden. Jag citerar
    ” …bara närvaron av dessa överträffa långa vägar de 40 miljarder som bidragssystemen betalar ut.”

    En ny dimension av underdånighet…

    Moderaternas nya ”krav” visar att det tydligen bara är en minoritet som kommer till Sverige för att få jobb. Det viktigaste tycks vara att få bo med etniskt lika, oavsett om det finns jobb i de områdena eller inte.

  7. z999 skriver:

    Många Sd’are undrar varför moderaterna inte tar debatten med Sd. Följande länk kan vara en förklaring-
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article433456.ab

    Jimmie Åkesson är mörkhårig och det kan vara där skon klämmer.

  8. World traveller skriver:

    Hej, ville bara skicka in en kopia paa naagra fraagor jag staellde till Socialdemokraternas ”Svar direkt”. Vaentar med noeje paa svaren. Har foersoekt skicka samma fraagor till Moderaterna men det aer naat kraangel med bloggen daer. Skrev en liknande insaendare paa Vaensterpartiets blogg igaar och fick till svar att SD aer idioter!!! Iallafall, haer aer kopian: Hur har ni taenkt betala foer en oekad massinvandring av maenniskor som det nu borde vara bevisat till stoerre delen aldrig kommer att komma ut i det svenska arbetslivet och aldrig tillfoera naagonting till landet? Och vad kommer ni att goera aat de problemen det innebaer med invandrargaeng som drar omkring och misshandlar och vaaldtar? Foer ni kan vael inte foerneka att det har skett en drastisk oekning av gruppvaaldtaekter? Jag vet att det beror paa utanfoerskap och svaara foerhaallanden daer en del kommer ifraan, men det svaret aatgaerdar inte problemet. Jag vill att kvinnor och ungdomar ska kunna gaa ut utan att kaenna sig raedda. En annan fraaga aer aeldrevaarden – som den bedrivs paa vissa haall idag aer ju en ren skandal. Vad taenker ni goera aat det? Jag har aldrig roestat eller engagerat mig politiskt men kommer att roesta naesta val. Har foer foersta gaangen i mitt liv varit inne och skrivit paa naagra bloggar och upptaeckt vilken censur som bedrivs. Saa fort man staeller en obehaglig fraaga saa foersvinner den kommentaren. Jag har foersoekt att staella viktiga (foer mig) fraagor till samtliga partier foer att se hur dom svarar. Naestan undantagsloest saa haaller sig dom flesta paa en lekskolenivaa oavsett om dom aer hoeger eller vaenster. Mycket sorgligt.

  9. hoj skriver:

    Detta kanske inte riktigt hör till ämnet, men visar ändå på Borgarnas passivitet.
    1 April 2006 var jag ögonvittne till hur kommunister attackerade ND:are, jag kan
    inte se att Borgarna sen dess gjort nånting åt kommunisternas våld sen dom tog
    över efter sossarna, nu drabbar ju dessutom inte längre kommunist-våldet bara
    ND:are utan även vanliga Svenssons – som nu senast under kravallerna i Malmö
    då Borgerlig Regering och Socialdemokratisk kommunledning tvingade polisen
    att passivt betrakta kommunisternas våld emot Malmö.

    Dagen efter attacken emot ND 2006 så ljög Dagens Nyheter och skrev att det
    var ND som anföll kommunisterna – jag är SD:are och inte ND:are, men blir det en framtida rättegång emot Dagens Nyheter så kommer jag bli ett av ND:arnas
    vittnen.

    DEt behövs så snabbt som möjligt ett parti som åtgärdar invandring och kommunisternas våld och massmedias lögner – och det partiet är som jag ser det – SD.

  10. hoj skriver:

    Kort sammanfattat skulle man kunna säga att i Borgarnas Sverige är Fildelning
    Förbjudet, medans det däremot är tillåtet för Kommunister att dela människor
    mitt itu ( med en yxa el motorsåg ) ………..Alltså – Fildelning förbjudet men
    människo-delning tillåtet i Borgarnas Sverige…

Kommentera

