Vänsterlogik – ”Inkomster täcker kostnader”

Dom är så korkade att man ibland kan undra hur det är möjligt att de kan stå upp själva utan stöd. Jag pratar alltså om vänsterdebattörerna som allt som oftast uppvisar en sådan otrolig avsaknad av logisk slutföringsförmåga så man håller på att ge upp hoppet för mänskligheten. Nu senast är det en herre med signaturen Christer Persson som i en insändare till Nya Wermlands-Tidningen verkligen ”satt en sverigedemokratisk debattör på plats” genom att med statistik i ryggen ”bevisa” att invandrarna i Sverige, till skillnad från vad sd påstår, är en vinstaffär. Han skriver i sin replik ” Inkomster täcker kostnader”:

”Du efterlyser siffror som visar invandringens kostnader. Dessa är inte alls hemliga, som du tycks tro. Statistiska centralbyrån, SCB, redovisar i en inkomstfördelningsundersökning 2006 hur hushållen försörjer sig. Där anger man att utrikesfödda hushåll år 2006 i genomsnitt betalade 51 000 kronor i inkomstskatt. Summan av sjuk- och aktivitetsersättning, sjuk- och föräldrapenning, arbetsmarknadsstöd, generella bidrag, bostadsstöd och ekonomiskt bistånd var 47 200 kronor per hushåll. Inkomstskatten täcker alltså mer än väl kostnaderna.”

Denna logik har så många luckor att jag knappt vet var jag ska börja. Men jag ska börja med siffran ”47 200 kronor”. Denna siffra anger på intet sätt vilken summa invandrarhushållen tar i anspråk gällande bidrag. Högst troligt ligger den en bra bit över genomsnittet då arbetslösheten bland invandrare är högre. Alltså kommer vi snart upp i siffror som vida överstiger de påtalade 51 000 kronorna som invandrarhushållen sägs betala i inkomstskatt. Det var det första!

Det andra: Om nu invandrarhushållens inkomstskatter nätt å jämt täcker (vilket var felaktigt från första början) ”summan av sjuk- och aktivitetsersättning, sjuk- och föräldrapenning, arbetsmarknadsstöd, generella bidrag, bostadsstöd och ekonomiskt bistånd”, hur mycket betalar då invandrarhushållen till alla andra samhällsfunktioner? En snabb huvudräkning ger i runda slängar… eh… typ… ingenting! Det är alltså alla övriga hushåll som får stå för notan gällande vård, skola, omsorg, infrastruktur, pensioner, rättsväsende, försvar, med mera! Jag hoppas verkligen att det inte är så illa ställt, men ska man lita på de siffror vår flitige vänsterdebattör grävt fram så verkar det inte bättre.

Det värsta av allt är att när en ”vänsterintellektuell” lyckas förvrida någon statistik till slagkraftig argumentation mot sd får det en tendens att vilja sprida sig till andra ”vänsterintellektuella” och det dröjer inte länge för än detta rykte blivit till ”sanning” i etablissemanget. Därför hoppas jag att jag med denna artikel kan hjälpa till att ta död på ryktet i ett tidigt skede.

Fotnot:
Som jag antyder lite innan, så har jag absolut ingen aning om huruvida siffrorna i ursprungstexten är korrekta eller korrekt framställda. Jag ser också orimligheten i att basera några djupgående slutsatser på grundval av dessa siffror. Däremot kände jag mig denna gång tvungen att bemöta våra motståndare på deras planhalva.

6 Responses to Vänsterlogik – ”Inkomster täcker kostnader”

  1. Albin skriver:

    ”Dom är så korkade att man ibland kan undra hur det är möjligt att de kan stå upp själva utan stöd”, säger du om vänsterdebbattörer. Bra sagt men det gäller även miljöpartister och personerna kring Mona Sahlin. Arma oss som dras med såna politiker. Det sista jag hörde idag om toppen i Socialdemokratiska partiet är att Juholt skall bli partisekreterare. Gud beskydde oss för den mannen. Han är den skyldige till att Sverige inte har något militärt försvar längre. Undrar vad f*n han skall skrota nu när han kommer att få inflytande över hur Mona Sahlin skall tänka och tycka. Jag ser det såhär: En blind leder en blind och Sverige ramlar ner i det svartaste av hål.

    Albin

  2. Catarina skriver:

    Du har ju faktiskt rätt i det du säger. Det måste jag medge. Jag lyckas inte hitta någon större lucka i din text (även om jag ställer mig tveksam till om de siffror som till en början publicerades i tidningen stämmer vilket också automatiskt medför att din tes kanske inte alls stämmer). MEN (!) jag råkar tillhöra den grupp av människor som anser att om man själv mår bra och har det gott ställt så kanske man kan hjälpa andra som inte har det lika bra som en själv. För det är ju oftast det invandringen till Sverige handlar om. Att en person kanske blir förföljd eller trakasserad i sitt hemland på grund av orimliga skäl. Och att det säkerligen också innebär att det kommer hit människor som av olika skäl inte förtjänar den behandling som de får när de kommer (för att de bara utnyttjar systemet) är något som jag är villig att stå ut med för att de flyktingar som mer än väl förtjänar en sanktionsplats i Sverige ska kunna få det. Och kom nu inte och dra någon sorglig historia om att det finns de som har det dåligt i Sverige också, tex uteliggare, och att vi bör satsa pengarna på dem istället. För någonting säger mig att att även om vi lyckades stoppa all invandring till Sverige och på så sätt (enligt dig) skulle lyckas spara en massa pengar, så skulle de hemlösa ändå inte få hjälp eftersom du inte verkar vara intresserad av att dela med dig av det du har till de som behöver det även om du själv har mer än vad du behöver för att leva ett bra liv (jag får anta att du åtminstone tillhör ”medelklassen” i Sverige eftersom du till att börja med har tillgång till en dator och råd att lägga pengar på en tidning). Jag själv tycker självklart att det är skandal att det finns människor i Sverige som tvingas leva och bo på gatan, men tycker du det? Eller du menar kanske att du visst vill skänka pengar till människor som behöver hjälp, bara att svenskar har förtur just eftersom de råkar vara svenskar? Eller vänta lite, du har ju fullkomligt rätt. Svenskar i behov av hjälp ska självklart få förtur, det är ju skillnad på en svensk och en invandrare. Den svenska regeringen bör självklart prioritera svenskar framför andra – det är ju inte som att vi är människor allihopa vart man än kommer ifrån! Och kom inte och säg att: ”ja, men om Sverige bara ska lägga pengar på invandringen hela tiden så kommer landet att gå under till slut”. För Sverige är bara ett enda land på jorden, och det finns miljontals människor världen över som har det SÅ dåligt ställt. Att man är så mån om sin egen välfärd och trygghet att man inte vågar riskera den för att kunna hjälpa andra i behov är ett tecken på feghet och dålig karaktär. Är det en sådan person du är?

    MVH, Catarina

  3. Frans Johansson skriver:

    Hej Catarina!

    Min kritik mot invandrings-/integrationspolitiken bygger inte i första hand på den ekonomiska biten, trots att den också är viktig. Det handlar i första hand om den samhällsförändring som håller på att ske i mångkulturens fotspår, med ett otryggt och osolidariskt samhälle som följd. Jag gör det heller knappast för min egen skull (även fast mitt engagemang på många sätt är roligt) utan snarare för mina framtida barn och barnbarn!

    Du visar med all tydlighet att du vill människor väl, vilket jag också vill. Dock kan man inte bygga samhällen genom att alla vill övertrumfa varann genom att vara “godare” och mer generös än andra. Jag skulle dock gärna ställa ett par motfrågor till dig:

    1. Av de miljarder människor som lever i missär; Hjälper vi dem det är allra mest synd om med vår nuvarande flyktingpolitik?
    2. Koncentrerar vi oss på att hjälpa de människor som i störst utsträckning kan göra skillnad i sina hemländer (t:ex oppositionspolitiker, journalister, demokratikämpar)?

    Personligen så svarar jag nej på ovanstående frågor! Sveriges ledande politiker saknar en plan för hur asylmottagningen ska se ut och fungera. Allt handlar om att slippa kallas rasist av sådana som vill ge allt åt alla. (gärna av andras pengar)

  4. Catarina skriver:

    Hej Frans!

    Jag ska fatta mig lite kortare denna gång. På vilket sätt menar du att mångkultur leder till ett otryggt och osolidariskt samhälle? Visst är det sant att t ex kriminaliteten hos invandrare är större än den hos svenskar, i alla fall procentuellt sett. Men vad beror detta på? Mitt svar är kort och gott: dåliga förutsättningar. Om invandrare i Sverige hade bättre förutsättningar – jag vet inte om jag borde gå så långt som att säga ”samma förutsättningar som svenskfödda”, men nu gör jag det – skulle inte så många halka in på en kriminell bana. Snarare än att minska på invandringen eller mångkulturen borde vi kanske därför ta itu med den riktiga orsaken till att vi får ett otryggt och osolidariskt samhälle – nämligen intolerans. Om vi kunde bli bättre på att bemöta det som är främmande för oss så skulle de dåliga förutsättningarna försvinnna och då skulle även kriminaliteten bland invandrare minska.

    Gällande dina två frågor: Tyvärr så är jag inte så insatt i hur Sverige står i just dessa frågor. Men min allmänna uppfattning är att svaret ändå är ”ja” på dessa frågor. Sverige ger ju massor av pengar i bistånd till olika projekt som främjar bättre välfärd och demokrati. Vad grundar du ditt ”nej” på?

    Dessutom vill jag bara poängtera en sak: jag jobbar 40 timmar i veckan och jag betalar skatt på min lön. Det är något som jag gladeligen gör. Jag skulle inte bli ledsen om skatten blev högre – tvärtom! Om jag kan bidra till att någon annan får det bättre, även om det skulle bli på bekostnad av min bekvämlighet, så är det bara bra.

    Tack för mig!

  5. Frans Johansson skriver:

    Hej Igen Catarina!

    För att besvara dig på det sätt jag önskar krävs en halv uppsats, typ. Det har jag varken tid eller ork till just nu, då jag denna veckan har väldigt mycket jobb med partiarbete (+ vanliga jobbet). Kolla gärna tillbaka här i helgen så ska jag försöka besvara dig.

  6. Anders Törner skriver:

    Du glömmer arbetsgivaravgiften som räknas på inkomsten och går till en del av övriga utgifter du nämde. SD slutar aldrig förvåna man lutar sina beräkningar mot Lektor Lars Janssons bok en man utan akedemiska meriter.

Kommentera

