EU och FN bekostar sekulär friskola på Irland i progressivt syfte

På Irland har den katolska kyrkan haft ett närapå monopol på skolutbildningen. De irländska skolorna består till 93% av katolska sådana och de andra har mest bestått av protestantiska och några få judiska och muslimska skolor.
Nu har dock ett sekulärt alternativ skapats i form av Educate Together där man betonar mångfald och antirasism samt undervisar om alla religioner.
Intiativet sägs behövas då den katolska kyrkan försvagas på Irland då allt färre går i kyrkan och fler sägs efterfråga just icke-religiös skolgång.
Nu ser jag inget fel i att Irland får fler sekulära skolor; det jag vänder mig emot är att det bekostas av EU och FN.


Förenta Nationerna, som vi betalar stora summor till, har i form av UNESCO hjälpt många barn i tredje världen att lära sig läsa och skriva och fått en form av utbildning istället för att sysslar med barnarbete. Det är ett hedransvärt arbete och något som FN bör hålla på med.
Att man samtidigt avsätter pengar från detta till att försöka sekularisera ett rikt i-land i Europa är enligt mig väldigt märkligt. Nog borde det finnas massvis man kan lägga pengar och energi på framför Irland?
Det som är märkligast är dock EU’s inblandning i projektet. Hur kan man anse sig bemyndigad att lägga sig i en medlemsstats utbildningssystem?
Om Irland har ett väl fungerande skolssystem så är det väl ändå inte EU’s bekymmer hur det utformas? Jag kan faktiskt inte se annat än att EU i progressivt syfte vill likforma den irländska skolgången med övriga Europa. Detta är ett övertramp på medelmsstaternas frihet och ytterligare ett exempel på EU’s överstatlighet.

Jag vill betona att jag inte är emot mångfald på Irlands skolor. Jag förstår även om många motsätter sig systemet i grunden; min kritik riktas mot att EU och FN lägger medel på detta när de bör ha andra prioriteringar.

Länk SvD

Christian Westling
SD Stockholm Stad

2 Responses to EU och FN bekostar sekulär friskola på Irland i progressivt syfte

  1. Frans Johansson skriver:

    Sådana här förändringar måste givetvis komma innifrån. Att EU och FN stöttar ett sådant här projekt känns minst sagt märkligt!

Kommentera

