Gabriellas funderingar 080711: Bra förebild?

Gästskribent: Gabriella

Jag kommer från Landskrona. Jag är född på Helsingborgs KK och uppväxt i en liten by på landet utanför Landskrona. I den staden har jag gått i skola i sex år, jag har bott i fyra olika lägenheter där, på Onsjögatan, på Artillerigatan, på Vasagatan och på Koppargården. Jag känner igen det område som beskrivs i början av den här artikeln.

När jag flyttade från Landskrona på sommaren 2000 sade jag att jag aldrig någonsin kommer att flytta tillbaka. Åtta år senare har jag endast satt min fot i stan för att hälsa på någon gammal kompis och för att gå till min frisör. Det är bara en av de skillnader som jag upptäcker mellan mig själv och Emilush, som har samma hemstad som jag.

Till skillnad från Emilush gick jag ut skolan med fullständiga betyg. Jag har både pluggat på universitetet och fått jobb. Jag vet att det finns 54 länder i Afrika, och jag kan placera ut åtminstone 49 av dem på en karta. Att ha ett jobb där man inte behöver tänka skulle förmodligen göra mig självmordsbenägen. Jag känner inte heller 80% av klientelet på Landskronas uteställen, och mig är det inga små skånska barn som säger textrader till när de ser mig på stan.

Men det är inte det faktum att det gullas med en halvt efterbliven ”musiker” i HD som stör mig mest, utan det sätt på vilken artikeln är skriven. ”Journalisten” (jag vet faktiskt inte vilken utbildning skribenten i fråga har, hon kan ju faktiskt bara ha haft rejäl otur när hon skrev just detta alster) Johanna Karlsson har under någon form av förmodad substansframkallad berusning kommit fram till att det är ”kärleksfullt”, ”romantiskt” och med ”intimitet” som ungdomsgängen i Landskrona och Emilush beskriver vad de gjort, med vem och när, högt så att alla kan höra.

Att beskriva en 21-åring som Emilush på det sätt som görs i den här artikeln är förmodligen ett försök att framställa en motsats till Sd som en förebild, i detta Sd:s starkaste fäste i Sverige. Men allvarligt? Skjuter sig inte HD och dess reporter lite grann i foten här? Vilken normal människa som har åkt tåg förbi Landskrona eller spenderat en timme i Landskrona centrum kan hålla med om bilden som ges här av ungdomsgängen som på skånska med brytning skriker om sina erövringar? Vuxna kvinnor byter tågvagn av illamående, men det är för att de är trångsynta och inte kan se med vilken kärlek och glädje killarna egentligen pratar om de tjejer de har fått komma nära?

Finns det inte bättre förebilder för unga att lyfta fram? Eller har media inget ansvar alls vad gäller den biten?

Avslutningsvis. Låten som Emilush blivit mest känd för heter ”Hela Landskrona hatar polisen”. Här kommer texten. Observera att slutklämmen sjungs av den våldtäktsanklagade Ken Ring.

Upp med fingret!, ge dem till svinen!, hela Landskrona
hatar polisen! 9 mm och bort med denna gris.
Åh vad jag hatar er era svin, riktar pipan mot pannan
med ett laddat magasin […] trycker in batongen
bakifrån och trycker på Rec […] Det gläder mig varenda
gång jag hör att en snut blir skjuten.

Jag cuttar
dig i bitar och tuggar en polis, men spottar ut det
lika snabbt igen för jag äter inte gris. Varenda snut
är en ****, det gäller hela Sverige inte bara Landskrona.
[…]

Det var värt det när snuten stod i hallen
där på knäna. Jag gav henne satsen och grisen fick
en vit fläck rakt nervid ögat och jag tänkte det är
skitfett, så om du haffas av en brud som heter Anna,
så hälsa ifrån Ken och säg att livet är detsamma.

Är det bara jag som känner mig lätt illamående?

18 Responses to Gabriellas funderingar 080711: Bra förebild?

  1. JohannaV skriver:

    LÄTT illamående?

  2. Gabriella skriver:

    Johanna: Du har en poäng.

  3. Martin skriver:

    Ogillar man Sverige,kvinnor och polisväsendet så här kraftigt så anser jag att man bör bosätta sig i ett annat land. Vi har ju försökt hjälpa men det fick vi en snorlorska för i stället. Fy!
    Stå på er kvinnor, sd i riksdagen 2010 🙂

  4. Martin: Jag tycker inte att vi ska belasta andra nationer med våra egna misslyckanden. Men Sverige kanske borde ta lärdom av vad som händer när man experimenterar med så viktiga identitetsskapande saker som rötter, gemenskap och stolthet. En uppväxt med brist på kärlek och trygghet, och detta i ett land där man känner sig som en rotlös främling, kan uppenbarligen skapa de mest tragikomiska individer. Det är faktiskt svårt att veta om man ska skratta ut fanskapet eller om man ska fälla en tår för alla dem som drabbats av denna vidriga subkulturs härjningar.

  5. Mynona skriver:

    Martin.

    Du skriver: ”Vi har ju försökt hjälpa men det fick vi en snorlorska för i stället. Fy!”

    Jag är första generationens invandrare och är oerhört tacksam för vad Sverige har gett mig. Jag älskar mitt Sverige. Svenskar är fina och ärliga människor. Det finns många brister i det här landet som jag, i likhet med svenskar och andra, är kritisk emot och vill se förändras. Men jag blir illa berörd som alla andra när invandrare – mina ”landsmän” – snackar skit om Sverige.

    Bäste Martin, det finns många, många invandrare som är tacksamma för den hjälp Sverige gett. De som utdelar snorloskor är i minoritet och upprör mig lika mycket som de upprör dig.

  6. Mia skriver:

    Nån gång kommer den där killen kanske växa upp och inse hur tragisk och pinsam han är.

    Men jag tvivlar på det.

  7. Tobias Lindgren skriver:

    Mynona: Vi vet det. Det var ingen som generaliserade. Däremot vet jag inte om jag kan hålla med om att det endast är en liten minoritet som missköter sig…

  8. Mia skriver:

    Mynona – Om det handlade om ”en minoritet” så skulle inte tex förorter se ut som de gör. Då skulle inte invandrare vara dominerande (i motsvarighet till antal) i våldtäktsstatistik och många andra brott.

    En minoritet av infödda svenskar är också kriminella, men svenska områden ser aldrig likadana ut.

    Jag tror å andra sidan att en minoritet av invandrare tänker som du. Det är bara synd att resten (snorloskautdelarna) förstör så mycket för er.

  9. Mia skriver:

    Och alla ursäker…”fattigdom..utslagenhet..utanförskap”. De håller inte.

    Det har funnits så många folkgrupper i Sverige som levat under de förutsättningarna. Som har varit mycket färre, mycket mer avskydda och mycket mer utsatta. Ingen av dem har någonsin betett sig så allmänt illa som ovan nämnda.

    Det handlar inte ens bara om Sverige. Det är samma sak i flera andra länder i västvärlden och det handlar alltid om samma folkslag.

    Jag tycker det är dags för dem att börja få ta ansvar för sitt beteende.

  10. Hagen skriver:

    Slike personer som så åpenbart ikke liker landet som har gitt de alle muligheter, bør reise tilbake til sitt eget kulturelle hjemland. Her kan de utfolde seg fritt, uten at svensk politi blander seg inn.

  11. Problemet i det här fallet är att skitig hip-hop-kultur blandas med korkad svensk multikultivurm. Lägg därtill ett antal klent begåvade svenska och invandrade barn med taskig uppväxt så får du en lika motbjudande som farlig brygd. Eftersom Emilush (Emil Göranssson) är svensk, eller åtminstone delvis svensk, så är det inte ett invandringsproblem annat än i sekundär mening. Det är således svårt att utvisa fanskapet, hur lockande det än må vara.

  12. Mia skriver:

    Jag kan slå vad om att han ändå pratar med brytning, haha.

  13. Hagen skriver:

    DFS: Hehe, skjønner. Er han svensk blir det vel vanskelig ja….

  14. Mynona skriver:

    Mia, Tobias:

    Eftersom ingen av oss har fakta bör vi kanske låta bli att slå fast huruvida en majoritet eller minoritet av inandrare är ”snorloskande typer”. Men jag vill ändå tillstå att det i n t e rör sig om an majoritet. Jag kan kanske uppfattas som part i målet, men jag har också en djupare inblick som en del etniska svenskar inte har. Visste förorterna ser inte bra ut och det frodas en kultur där som till och med jag är rädd för. Men det är likväl inte en majoritet av invandrare som spottar snorloskor.

    Ett allvarligt fel ni sverigedemokrater ägnar er åt är att inte ofta skilja på invandrare och invandrare (eller religioner). Åtminstone är det sällan jag hör er göra den skillnaden – och jag följer sd.
    Det kostar på för en del av oss att anpassa oss till det svenska samhället. Jag söker inte tröst eller bekräftelse när jag säger det. Men när vi som engagerar oss i föreningar, demonstrationer och upprop mot hedersvåld, omvänd rasism och segregation får vi betala för det. Att vi till råga på det buntas ihop med dessa ”snoroskande typer” – som vi alltså är kritiska emot – känns inte det bara knepigt, utan även olustigt och jobbigt.

    Den misslyckade segregationen är inte särskilt roligt för oss invandrare heller.

  15. Kvalle i Mossatresk skriver:

    Borde då inte de ”goda” invandrarna höja sina röster och påtala sin lojalitet med det nya fosterlandet, liksom ett kraftfullt avståndstagande från de ”dåliga” invandrarna?

    Massinvandringen och dess obönhörliga konsekvenser ligger lika lite i de ”goda” invandrarnas intresse som i ursprungsbefolkningens. Er tystnad möjliggör maktelitens fortsatta misskötsel av detta land på området migration och anpassning.

    I en liten stad i Sverige var de flesta invandrare med i Ny Demokrati. De var företrädesvis näringsidkare med långa dagar. Dagens skörd av socialfall hade inte ens börjat gro ur fröet. Lokalavdelningens möten ägde rum på ett matställe vid namn Gyllene Orren, känt och kärt lokus för tiotusentals beväringar under Kalla kriget, och dåvarande innehavaren – från Persien – satt med som en mycket drivande kraft så mycket som kundtillströmningen tillät. Hans inställning till invandringspolitikens sjuka delar var insiktfull och kritisk. Makteliten vill ge en bild av invandrarna som en homogen grupp där varje individ är utbytbar mot en annan, och sagda maktelit är deras självtillsatta företrädare. Ni ”goda” invandrare måste skilja agnarna från vetet i landets och ert eget intresse.

  16. Enlil skriver:

    Mynona, 19:17:
    ”Det kostar på för en del av oss att anpassa oss till det svenska samhället. Jag söker inte tröst eller bekräftelse när jag säger det. Men när vi som engagerar oss i föreningar, demonstrationer och upprop mot hedersvåld, omvänd rasism och segregation får vi betala för det.”

    Kvalle, 23:13
    ”Borde då inte de “goda” invandrarna höja sina röster och påtala sin lojalitet med det nya fosterlandet, liksom ett kraftfullt avståndstagande från de “dåliga” invandrarna?”

    Var det inte precis det hon menade att hon försöker?

  17. Kvalle i Mossatresk skriver:

    ”En svala gör ingen sommar”.

  18. Sara skriver:

    JAG BLIR SÅ TRÖTT!
    jag är också landskronit och har bott här nästan hela mitt liv. dvs 25 år.
    har jobbat med många invandrar barn och jag tycker att det är helt sjukt
    att gå på en folkgrupp som inte ens har med emilush’s låt att göra.
    istället för att rycka på axlarna åt saker som stör er kan ni väl integrera dem i samhället!?
    jag tror inte det finns goda och onda. man formas av det var man har runt omkring sig!
    så om alla bara kunde göra en insats för en enhetlig stad, visa vad som är rätt
    och fel. gå vidare och inte hänga upp sig på tonårsgrabbars förvirrade stadie i livet
    så skulle vi inte ha några större problem.
    vi är alla människor och vi har en planet. gör den vacker istället för att måla den
    grå!

    se filmen ”när mörkret faller”. och tänk efter!

Kommentera

