Vi får inte vara naiva!

valseger.jpgDen 19 september 2010 är ett datum som alla Sverigedemokrater ser fram emot. Dagen då svenska folket skall rösta in SD i riksdagen. Många av oss kommer förmodligen att tillbringa valnatten på någon lokal valvaka, alternativt framför TV:n i goda vänners lag. Att vi befinner oss där, och inte bevakar SD:s intressen genom att övervaka rösträkningen vid vår lokala vallokal, kan slutligen vara det som förhindrar ett Sverigedemokratiskt riksdagsinträde.

Våra politiska motståndare utreder om vallagen skall förändras, med det uttalade syftet att stoppa SD. Våra politiska motståndare använder offentliga medel för att sprida missvisande propaganda, och rena lögner om Sverigedemokraterna. Våra politiska motståndare använder statliga mediala kanaler, delvis finansierade av oss själva, för att misskreditera vårt parti, och för att dölja sanningen om situationen i det svenska samhället. Våra politiska motståndare vänder till ryggen, låtsas inte se, när våra politiska företrädare misshandlas och hotas av extremister och antidemokrater på den yttersta vänsterkanten. Somliga av våra politiska motståndare stödjer till och med dessa med ord och plånbok.

Vad får oss att tro, att våra politiska motståndare skulle bjuda oss på en ärligt, demokratiskt valprocess?

På kvällen den 19 september 2010, kommer rösterna att räknas av politiskt tillsatta röstmottagare utsedda av den kommunala valnämnden. Det kommer alltså att i huvudsak vara samma politiska motståndare som ovan beskrivits, som skall tillvarata våra demokratiska rättigheter. Samma valnämnd ansvarar för räkningen av de sent inkomna poströsterna. Hur kan vi garantera att de röstsedlar som slutligen hamnar i länsstyrelsens händer innehåller de röster som våra väljare avlagt?

I vissa kommuner där vi idag är starka kommer vi naturligtvis kunna påverka valnämndens, och därmed röstmottagarnas sammansättning. I dessa kommuner förutsätter jag att vi Sverigedemokrater tillvaratar våra intressen. Men hur blir det i alla andra kommuner. Där vi idag inte ens har någon representation?

Många är de vittnesmål som beskriver tidigare valfusk i Sverige, bl a min egen mor kan vittna om omfattande socialdemokratiskt valfusk under 70 och 80-talet, på en norrländsk kommuns äldreboenden.

Jag vill härmed uppmana alla Sverigedemokrater att inte vara naiva. Skippa champagnen och entrecoten på valnatten. All rösträkning är offentlig.  Din närvaro i din lokala vallokal, kan vara ditt bästa bidrag till ett Sverigedemokratiskt riksdagsinträde 2010.

28 Responses to Vi får inte vara naiva!

  1. Johnny skriver:

    Jag övervakade rösträkningen i min lokala vallokal 2006, och kommer göra det 2010! De tittade på mig som om jag vore ett UFO när jag frågade om jag kunde närvara, men det rann givetvis av mig likt vattnet på en gås. Dessvärre fick sd bara 1,06 % i kommunen jag bor i(nära Stockholm), så det var väl inte så upphetsande. Men jag hoppas givetvis att vi ökar i samtliga kommuner 2010! Såväl i starka som svaga fästen! Ps. Champagnen tar man väl efter rösträkningen? : ) Ds.

  2. Johnny skriver:

    Och varför inte närvara vid rösträkningen i parlamentsvalet(EU) 2009? Ska jag i alla fall, och jag uppmanar andra till det! Samt givetvis att inte ligga på sofflocket! Ett viktigt val! Jag tror i och för sig sd kommer in i riksdagen 2010 oavsett hur det går 2009. Men förstår ni vilken snöbollseffekt vi får på köpet om sd får drygt 4 % i parlamentsvalet 2009?

  3. […] SD-vana trogen har man på sdblogg.se sålt skinnet innan björnen är […]

  4. Robsten skriver:

    Tänkvärd artikel faktiskt. Enbart ”loosers” tar ut segrar i förskott.

  5. Skånepåg skriver:

    Har funderat på det här med hur man skall ”ragga” nya personer med gott omdöme till kommande val. Som det var i senaste valet så fanns på många ställen valsedlar endast med partibetckningen. Med hänsyn till att en massa ”halvdårar” går lösa och inte drar sig för att på olika sätt attackera folkvalda och deras familjemedlemmar, så är det många (inklusive mig själv) som säkert tvekar att bli officiella Sd:are.

    Ett spörsmål som givetvis partiledningen mer än väl är medvetet om, men där man på olika håll i Sverige redan nu genom lokala aktiviteter måste fånga upp presumtivt intresserade.

  6. Skånepåg skriver:

    Det här med väljarundersökningar verkar mycket skumt!

    Man redovisar de olika partierna var för sig och summan blir 100 %.

    På ett annat ställe läser man att bland de intervjuade så är cirka 17 % osäkra. Borde inte dessa ingå i en egen stapel för att man skall få en korrekt överblick. Alltså 17 + namngivna partier= 100 %.

    Bland de osäkra är säkerligen många som inte vill skylta med att de tänker rösta på Sd.

  7. Karl Larsson skriver:

    Bra påminnelse om att de antidemokratiska krafterna kan slå till var som helst. Rösträkningen utgör ett ypperligt tillfälle för dem att fiffla. Som sades i rubriken, var inte för godtrogna – många antidemokrater skulle se det som en fjäder i hatten om de lyckades trixa bort ett antal sd-röster i sin lokala vallokal.

    Ett tips till partiledningen är att faktiskt organisera så det garanteras att minst en sd-are är på plats i varje vallokal. Det borde vara möjligt om man börjar planeringen i tid. Och det gäller givetvis även valet till EU-parlamentet nästa år.

  8. Antiism skriver:

    Dessa oponionsmätningar!

     

    Man förundras över hur medierna blåser upp dessa totalt intetsägande mätningar till skyarna gång efter gång. Ska man se det ur Sverigedemokratisk synpunkt är det meningslöst egentligen.
    I den senaste mätningen från Synovate så har …

  9. Grue skriver:

    Jag tror ärligt talat inte att valfusk förekommer i nån större utsträckning. Jag tror också att sd ska akta sig för att snacka för mycket om sånt om man inte har VÄLDIGT mycket på fötterna. Alla såna antydningar riskerar att man hamnar i rättshaveristfacket. Sd måste satsa på dom som ligger nära sd men ännu inte har tagit steget över (snarare än för dom redan frälsta), och dom lär inte imponeras av sånt snack.

  10. Grue. Jag tror allt du är lite naiv trots allt. Låt oss ta det säkra före det osäkra. Låt champagnen stå valkvällen 2010. Eller tror du att de antidemokratiska tendenserna plötsligt kommer att upphöra kl 20:01 på valkvällen? Om jag ases vara rättshaverist för att jag inte litar på sossarns demokratisyn. Ja då kan jag ta det!

    MVH Sven-Olof

  11. Johnny skriver:

    Håller med Grue. Partiledningen bör inte officiellt gå ut med sådana konspirationsteorier, så det blir nyhetsstoff på bästa sändningstid. Det tror jag inte på något sätt skulle vara en fördel, tvärtom. Tokiga konspirationsteoretiker kan lätt få en tomte-stämpel. Men i olika bloggar kan vi ju påminna varandra. För det yppades ändå upprört: ”Hur fan kan sd få mer än FI?!” i min lokala vallokal 2006. Sedan är ju steget oerhört långt till att någon skulle våga fuska, samt att jag var på plats och bevakade rösträkningen. Men det är ju aldrig fel att gardera sig.

  12. Johnny skriver:

    Sven-Olof, missuppfattade du inte Grue lite? Man kan väl bevaka rösträkningen utan att officiellt gå ut med teorier om valfusk? Jag tolkade Grues inlägg som att man inte ska ha en sådan, från partiet, officiell hållning. Det har ju ingenting att göra med att sympatisörer bevakar rösträkningen.

  13. Johnny skriver:

    Skånepåg>> Är inte det lite samma sak som att de som avstod från att rösta i ett visst val skulle redovisas i en egen stapel? Helt ointressant samt att den procentuella fördelningen partierna emellan skulle justeras nedåt. Det är korrekt att vid sidan om den procentuella fördelningen partierna emellan, istället redovisa hur många personer som ej svarade p g a osäkerhet. Du kan ju själv räkna ut hur många procent det handlar om i förhållande till antalet genomförda intervjuer.

  14. Johhny.
    Vad partiledningen gör eller inte i frågan kan jag inte svara för. Själv är jag sekreterare i Sverigedemokraternas minsta distrikt.

  15. Peter skriver:

    Exakt vilka regler gäller för det här med rösträkning? Att närvara vid en rösträkning skulle vara ett intressant sätt att se demokrati i praktiken.

    P.S. Tror knappast att organiserat valfusk förekommer i Sverige. Enskilda individer bevisligen ja.

  16. ace skriver:

    Något som oroar mig är hur lätt det är för en valförättare att fuska med personer som poströstat. Detta har påpekats för mig av en närstående dam som många val suttit som valförrättare i ett mindre valdistrikt.

    I den svenska vallagen står, otroligt nog, att poströst blir ogiltig om man efter att ha poströstat sedan infinner sig i vallokalen och röstar där en gång till. En valförrättare kan nog vara ganska säker på att de flesta poströstare inte kommer att dyka upp i vallokalen på valdagen för att kolla sitt namn. Det enda som alltså behövs är att man har ett antal färdiga valkuvert med ”rätt” valsedlar i och ett obevakat ögonblick någon gång under dagen. Att sätta ett kryss i vallängden framför den poströstandes namn och att stoppa ner nya kuvert i urnan behöver inte ta mer än ett par sekunder – och vips är din poströst ogiltig utan att du någonsin kommer att få reda på detta.

    Jag vill inte tro att detta förekommer, men speciellt i små valkretsar där folk känner varandra och ungefär vet vilka som röstar ”fel”, kan detta vara en frestelse.
    Eftersom jag själv är konspiratoriskt lagd och högst misstänksam poströstar jag aldrig om jag inte är tvungen, utan ser till att lägga min valsedel direkt i urnan på valdagen.

    Jag anser att vallagen borde ändras så att lagd röst ligger, oavsett om det är en poströst eller inte och att de som redan poströstat borde vara förkryssade i vallängden så att de inte kunde rösta på nytt

  17. Rune skriver:

    Just det! Poströsta inte! Om ni skall vara säkra på att er röst hamnar i valurnan.
    Sedan gäller det att säkra sin röst genom att övervara sammanräkningen.
    Fresta ingen valförrättare att ta några steg ut i vestibulen för att hämta smakligare valsedlar!

  18. Här i Ängelholm uttryckte rösträknarna åsikter (gissa vilken sort) om de sverigedemokratiska rösterna i en tidningsartikel i Nordvästra Skånes Tidningar (lokal variant av Helsingborgs Dagblad). Vi kom från ingenstans och knep 5,2% och 2 kommunala mandat med mersmak, vilket förmodligen kom som en chock för dem.

    När rösträknare så öppet uttrycker partiskhet om den uppgift det är av sådan vikt att de förhåller sig neutrala till, så undrar man givetvis vad deras nästa steg skulle kunna bli?

    Jag har svårt att tro att utbrett valfusk skulle kunna inträffa i Sverige som det ser ut idag, men stämningen mot Sverigedemokraterna är så förryckt att frågan är om man kan utesluta någonting alls. Det kanske är orimligt med utbrett valfusk riktat mot Sd, men betänk att ett enda litet fusk på ett enda ställe vid ett jämnt läge KAN vara avgörande.

    Vi vet att flera fall av oegentligheter mot Sd förekom i valet 2006. Vi vet t.ex. att en kvinnlig s-politiker försökte försnilla våra valsedlar och att våra valsedlar även stals på andra platser. Var det toppen av ett isberg vi såg och vad dolde sig mer för typer av brott mot demokratin i samband med valet 2006? Hur agerade den nämnda kvinnliga socialdemokratens partikamrater som kanske deltog i rösträkningen?

    Vi ska alltid vara på vår vakt och gör klokt i visa MINST samma intresse som alla andra partier för att svenska val utförs i demokratisk ordning.

  19. vmm skriver:

    När det var folkomröstning om EU (EG) så knackade jag på på den vallokal där jag röstat kvällen före och frågade om jag fick titta när dom räknade rösterna. Nänä. Nixpix. Jag fick inte komma in.

    Jag tycker faktiskt att SD:are bör övervaka vallokalerna och anteckna hur många röster dom får och sedan se om det rapporteras korrekt. Jag är ledsen… verkligen ledsen… men det har visat sig att så många av dom etablerade partierna är redo att trixa med demokratin för att hålla SD utanför så jag kan helt enkelt inte lita på att ”systemet” fungerar. Tyvärr.

    SD:are bör finnas i varje vallokal under röstandet och räknandet.

    När valurnorna töms så bör dom SE TILL att INGET kuvert försvinner eller läggs till!

    När kuverten med röstsedlar ska öppnas så ska dom läggas på ett bord och en valförrättare sitter och håller koll på antalet röstsedlar. Kolla att det räknas rätt!

    Anteckna det räknade resultatet från den här vallokalen.

    När alla röster är räknade så ska resultatet skickas till valmyndigheten. Förmodligen kommer det att ske via internet 2010 och då ska f-n dom räknade rösterna som man kunnat se vid ”rösträkningsbordet” stämma överrens med vallokalens sammanställning och sedan vid avrapporteringen till valmyndigheten! Sedan ska man kontrollera via valmyndigheten hur många röster som registrerats för SD från den vallokalen och det ska stämma med det som personen ute i vallokalen stod och anteckknade när rösterna räknades.

    Tyvärr tycker jag det här är nödvändigt. Dom demokratiska partierna i Sverige verkar ha en gräns som dras vid Sverigedemokraterna. Mer demokrati än så vill dom inte ha. Dom verkar väldigt sugna på att fixa och trixa med demokratin för att hålla borta dom åsikter som dom inte gillar. Vilket iofs är raka motsatsen till demokratins grundtanke, men vissa har verkligen inga skrupler.

  20. Tore skriver:

    Valet till EU-parlamentet bör vara en förövning till det kommande riksdagsvalet 2010
    där medlemmar kan bevaka i tysthet rösträkning. Faktist så förekommer fusk i alla
    dess former. Även folk som saboterar ”röstsedlar” mm. Så därmed håller jag med
    Sven-Olof. Vi ser bara idag, hur det trixas med lögner och svartmålning av partiet.
    Bemöter vi inte detta, blir en lögn, svartmålning till slut ”en sanning”, utan tvivel…

    Numera är det bara ”kommunisterna” bland de etablerade partierna, som vill ur EU, trots att de inte har agerat hittills från sina platser där!
    Jag förutsätter att SD mål är att Sverige skall ut ur EU, innan vi översvämmas av
    folk från Turkiet och gangsterstaten Kosovo. Vi har alla möjligheter att ha samma idéal som Norge, och därmed få bestämma över våra egna lagar och göromål…

  21. Johnny skriver:

    Jag håller också med Sven-Olof! Det vill jag klargöra, för jag tror Sven-Olof har missuppfattat mig. Dock tror jag inte det är någon hit att Jimmie Åkesson, Jonas Åkerlund, Björn Söder, Richard Jomshof med flera ledande sverigedemokrater går ut och ömkar sig i media. Då tror jag potentiella väljare som står och väger kan se oss som konspirationsteoretiker, vi får således en tomte-stämpel på oss som blir avgörande i deras beslut att ej rösta på oss. Se kommentar nr 12 och 13 uppifrån. Jämför gärna med ploj-programmet ”Ksp 58” som gick för några år sedan på SVT, och som gick ut på att fotbolls-VM i Sverige 1958 inte gick av stapeln. Vilka jävla tomtenissar tänkte man. Givetvis en extrem jämförelse, men mitt budskap är att de som ej är inbitna sd:are kommer ta oss för stolliga konspirationsteoretiker. Och det är just dessa som ej är inbitna, utan som skulle kunna tänka sig att rösta på sd, som vi vill komma åt inför de stundande valen. Eller hur?

  22. Johnny skriver:

    Rättelse: kommentar 11 och 12 uppifrån har med min senaste kommentar att göra.

  23. Grue skriver:

    Ja, Johnny förstod mig rätt. Visst kan enskilda sd-sympatisörer bevaka valurnorna om man vill det, det är inget fel i det. Men sd bör akta sig för att prata för mycket om ev förekomst av valfusk officiellt.

  24. […] sdblogg kan man läsa ett inlägg från Sverigedemokraterna där man öppet går ut med att man […]

  25. JJ skriver:

    Hur gör man för få att få till så att ett val blir övervakat av FN/EU? Sverige har redan fått kritik ang demokratifrågor, och i Danmark frågar man sig om Sverige ö h t är en demokrati. Kan vi inte få hjälp av våra vänner i Danmark, att man där kräver att det svenska valet övervakas av internationella observatörer?

  26. JJ skriver:

    Oj, glömde sudda lite där i början på mitt förra inlägg, men ni förstår säkert ändå. (Vill bara visa att jag är medveten om mitt inkorrekta språkbruk, PK-iternas främsta argument när alla andra tryter är att anmärka på stavning/språkbruk)

  27. Robsten skriver:

    Att den här diskussionen överhuvudtaget förekommer är egentligen alarmerande och ett symtom på att det gått utför med demokratin och yttrandefriheten.

  28. Fredrik Vilborg skriver:

    Personlig övervakning av rösträkning var precis vad jag rådfrågade om inför valet 2006, men inte fick någon vidare behovsgrundad uppmuntran för. Hela partiet måste vara med på detta, bra artikel.

Kommentera

