När teser skall bevisas.

journalistpriset.jpgFå har kunnat undgå den av SVT så upphaussade dokusåpan ”Klass 9A”.   Programmet lanseras som en dokumentär, men är långt ifrån en beskrivning av verkligheten. Genom att förvanska verkligheten vill ”den fria televisionen” visa att elever med dåliga studieresultat, bara genom stöd och uppbackning av kompetenta, kunniga pedagoger kan nå helt andra resultat. Liksom andra program i genren, tvekar man inte att förändra verkligheten och därigenom istället sätt skapa fiktion utan verklighetsförankring.

Självklart spelar lärares kompetens och entusiasm roll för att skapa en bra inlärningssituation. Det är inte det jag vänder mig emot. Det är det uppenbara motivet som sticker ut. Konceptet kan enklast beskrivas som; Ta en bråkig och stökig klass med mediokra studieresultat, gärna med övervägandedelen invandrade eller 2:a generationens invandrare. Visa att man genom att tillföra kompetenta resurser kan nå toppresultat bland dessa elever.

Hur har man då gått tillväga? Ja först spelade man in en så kallad ”pilot” på Rosengårdsskolan. Resultatet var som i efterhand kan utläsas inte tillfredsställande, då man istället vände sig till Johannesskolan i Malmö. Där letade man upp en av de förmodligen bästa klasserna i skolans nutidshistoria, med endast 3 elever som var underkända i kärnämnena. Skolan har annars ett snitt på underkända elever på hela 40 %. Därefter tillför man åtta!! av landets ledande pedagoger, som får uppdraget att skapa en elitklass av det till synes svaga materialet.

Hur skulle man kunna misslyckas? I programmet utmålar man sedan eleverna som svaga, okunniga och omotiverade. Man passar på att tala om att skolan är en av Sveriges 10 sämsta. Inte heller glömmer man att nämna de 40 % underkända eleverna. Detta förskönande av verkligheten har nu uppmärksammats av svenska dagbladet.

Syftet är naturligtvis politiskt. Man vill visa att man bara genom att tillföra mer resurser till problemområdena i städernas utkanter kan förändra situationen. . Att skicka mer pengar till skolor i utsatta områden har snarast visat sig totalt verkningslöst.  I ”storstadssatsningen”, där fyra miljarder kronor satsades på bl.a. skolorna i de mångkulturella förortsområdena till våra storstäder, kunde inget resultat påvisas överhuvudtaget.  

För att skapa varaktiga förändringar behöver man förändra svensk invandringspolitik i grunden. Genom assimilering, genom att prioritera det svenska språket, genom att som invandrare ta till sig svenska värderingar, acceptera svenska lagar och förordningar samt själva välja att bli en del av det svenska samhället skapar man en bättre framtid för sig själv, men framför allt för sina barn. Idag strävar många efter att hålla fast vid det gamla, det som man en gång lämnade för ett bättre liv i Sverige. På så sätt cementerar man sitt, och sina barns utanförskap.

Annonser

10 Responses to När teser skall bevisas.

  1. Sivan skriver:

    OCh tyvärr blir det ännu sämre i skolorna. Hädanefter kan alla elever som får dåliga resultat skylla på lärarnas ”oduglighet”. Had jag haft superlärarana hade det gått bättre resonerar många.
    Sverige blir värre och värre.

  2. Aloysius skriver:

    Utmärkt att någon uppmärksammar bluffen. Jag vill minnas att bloggen ”Muslimska friskolan” hade något i samma ämne, för ett tag sedan.

    På en punkt vill jag dock anmäla kritik, nämligen det okritiska anammandet av en viss, mycket ideologisk pedagogiks missvisande diskurs. Exempel på denna diskurs är ”pedagog” i stället för ”lärare” och ett begrepp som ”lärandesituation”.

    Bakomliggande tanke är dels att ämneskunskaperna inte är det viktigaste för en lärare, dels att pedagogiken vore allmän, d.v.s. inte skiljer sig från ett ämne till ett annat, och därmed är en fråga om fr.a. rätt inställning.

    Enligt samma synsätt är det just den s.k. lärandesituationen och inte undervisning och ansträngning som leder fram till kunskaper. Dessutom vilar denna sorts teorier på tanken att kunskapen växer fram ur barnets inre.

    Kunskapskonstruktivism kallas detta, och det påtvingas samtliga lärarkandidater i många västländer. I sverige har hela lärarutbildningen gjorts om efter denna ideologi, och mycken skada därmed anställts. Läs spanskprofesorn Inger Enkvists böcker i ämnet, t.ex. ”Feltänkt”.

  3. Grue skriver:

    Utmärkt inlägg. Som du skriver finns det politiska syften med detta.

    Förslag till mediepolitik för sd: Avskaffa presstödet och privatisera/lägg ner SR och SvT.

  4. Fredrik Vilborg skriver:

    Även om det stämmer det som projektledaren Johan Grafström säger i Svenska Dagbladet att de aldrig hade tänkt att spela in serien i Rosengårdsskolan så finns det ju en förmodat klar anledning till det, de har väl ingen ”superklass” på den skolan.

  5. miroslav skriver:

    Har du sätt något avsnitt Sven-Olof? Då hade du kunnat se att man inte vet vilket land London ligger i. Matematiken ska jag inte ens prata om. Deras kunskaper är ursla…

    Vad som är det största problemet i skolan idag är låt gå mentaliteten. Ingen vill/vågar ta tag i saken. Det är mycket lättare att låta allting flyta förbi än att ta sig an problemen. Man kan även råka ut för anklagelser från elevernas sida om mobbning osv. Lärarnas status i samhället är också mycket låg vilket inte hjälper till situationen.

    Visst behövs assimilering – men – tro ej att det kommer lösa problemen.

    Min frus släkt (hon är en dalkulla) bor i en liten ort i Dalarna där det bor typ 5 utländska familjer. Min fru har jobbat som vikare på skolan och hon är skräckslagen över deras kunskapsnivå.

    Kan alla problem i samhället reduceras till invandrarproblem?

  6. Tore skriver:

    Det gäller att lura svenska folket. Detta vanster media slutar aldrig att förvånas.
    Enda sättet att klargöra en lögn, är att bemöta den, annars blir lögnen sanning
    till slut!…

  7. z999 skriver:

    Miroslav:
    ”Vad som är det största problemet i skolan idag är låt gå mentaliteten. Ingen vill/vågar ta tag i saken. Det är mycket lättare att låta allting flyta förbi än att ta sig an problemen. Man kan även råka ut för anklagelser från elevernas sida om mobbning osv. Lärarnas status i samhället är också mycket låg vilket inte hjälper till situationen.”

    Det där är bara en liten del av sanningen. Jag vet inte hur länge du har bott i Sverige men jag gick i skolan på den tiden då kameraövervakning hade setts som införande av en fascistisk polisstat, idag är det helt ok. Jag bor i ett mångkulturellt getto och ser dagligen en massa problem som du tydligen inte känner till alls.

    ”Visst behövs assimilering – men – tro ej att det kommer lösa problemen.”

    Förmodligen inte. Vi har en media som ständigt basunerar ut hur förtryckta alla invandrare är och detta tas som intäkt av skolungdomar för att srunta i skolan.

    ”Min frus släkt (hon är en dalkulla) bor i en liten ort i Dalarna där det bor typ 5 utländska familjer. Min fru har jobbat som vikare på skolan och hon är skräckslagen över deras kunskapsnivå.”

    Vilket inte säger nånting så länge du inte kan visa att hennes skola är representativ för hela landet.

    ”Kan alla problem i samhället reduceras till invandrarproblem?”

    Reduceras? Vi talar om en invandringsvåg som slog svenskt rekord 2006 och var fortsatt hög 2007.

  8. Håkan Liljeberg skriver:

    Socialdemokraterna har varit alldeles för klåfingriga i folks liv. Man har lagt sig i alldeles för mycket. Man har krånglat till det för allmogen och gjort dem bidragsberoende i många fall. Orsaken är att man vill att människor skall vara tacksamma mot sossarna, och inte industrin som drar in det mesta av de skattepengar som betalas in till staten. Sossarna är rädda att deras bluff skall avslöjas.

    Fackföreningarna, särskilt industrifacken är till stora delar partiska till fördel för SAP. Konstigt att facken går med på att vara hantlangare för socialdemokratin, skall de inte vara opolitiska? För några veckor kom en debattskrift ut till de flesta industriarbetsplatser. Granskning av Sverigedemokraterna-nu tar vi debatten. Debatten består mest i förtal av sverigedemokraterna. Pamfletten är full med faktafel, underskattning av kostnader för flyktinginvandring och döljande av utgiftsposter genom att bara ta med en del uppgifter. Man underlåter helt att ta med de enorma kostnaderna för anhöriginvandringen-som innebär ytterligare 20000-30000 personer/år!

    Så sent som på slutet av 60-talet, var det vanligt att modern var hemmafru, medan pappa vanligtvis arbetade det fanns gott om jobb. Och fanns inte mamma hemma så kunde alltid grannkvinnorna hålla koll. Men i slutet på 60-talet så införde man en hårdare beskattning om bara den ena föräldern arbetade.

    Dessutom fanns kyrkan tidigare som en kontrollerande makt. Men under den socialdemokratiska styret så minskade man prästernas makt och betydelse. Kyrkan missbrukade ofta sin makt för hundra år sedan och mer, men den fyllde en viktig funktion som etiska och moraliska vägvisare. Sossarna tog bort två viktiga guider i barnens uppväxt som familjen och kyrkan, men ersatte den bara med socialistisk indoktrinering genom media. Några populära uttryck som man började använda under den här tiden var: ”frihet under ansvar” och ”nyckelbarn”. Frihet under ansvar betydde att barnen skulle uppfostra sig själva, och förstå vad som var fel och rätt. Nyckelbarn betydde-att eftersom båda föräldrarna måste jobba för att klara ekonomin så måste barnet ha nyckel för att öppna till bostaden, och ta sig mat osv.

    Dessutom så uppmuntrade man statusjakt genom att hela tiden prata ekonomi i nyheterna. Mjuka värden som moral, familjevärden och religion var nästan portförbjudna i media. Jag kommer fortfarande ihåg hur Sven Lindman i nästan varje TV-Nytt 68-69 rabblade upp statitistik. Dessutom slutade barnprogrammen att bli lärande, och istället att bli konstiga och flummiga. När 68-generationen tog över så sparkades Televinken. Istället så kom flummiga och konstiga program med bl.a. Staffan Westerberg. Vem kommer inte ihåg ”Pappa kartong!”

    Man förminskade möjligheten för föräldrarna och andra instanser att vägleda barnen, samtidigt som TV och radio slutade vara lärande och uppfostrande. Skolan fick ta över uppfostran. Men under 80-talet så försvårades kraftigt skolans uppgift då Brodinreglerna infördes. Lärarna fick mer extrauppgifter. Man orkade inte längre hålla ordning på barnen. Dessutom började nu skolorna översvämmas av mångkulturell kultur med andra krav. Som lärare känner stress man pga av den stora arbets-bördan och den psykiska pressen att hålla ordning i skolan.

    Vänstern och särskilt sossarna, har tagit bort nästan alla möjligheter att guida barnen, samtidigt som tillgången på våldskultur har ökat enormt med DVD osv. Resultatet blir barn som känner att de kan göra precis hur de vill utan att någon ingriper. Sverigedemokraterna har ett bättre utgångsläge än socialdemokraterna eftersom man utgår från verkligheten. Det luktar unket Vitryssland om socialdemokratin! Rösta på sverigedemokraterna!

    Håkan Liljeberg

  9. Aloysius skriver:

    Bra analys, Håkan. Du visar att det finns många faktorer. Bland dessa är massinvandringen en av de största, men inte alls den enda. Flummet (följden av Critical Theory), värderelativismen i samhället, samhällets underminering… alla har de bidragit.

  10. Yurtdisi Egitim skriver:

    is there any one who knows any source about this subject in other languages?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: