Åsiktsförföljelser a lá socialdemokraterna

Socialmoderater?Så var det dags att fortsätta åsiktsförföljelsen i Sverige. Denna gången är det Lennart Eriksson, handläggare på Migrationsverket, som fått känna på hur det är att ha fel åsikter. Åsikterna som var för mycket för de ansvariga på Migrationsverket, Eugéne Palmer och Staffan Opitz, var det att Lennart tog ställning för Israel och USA på sin privata blogg. Vidare är han konservativ. Motiveringen till att han blev avskedad var att hans åsikter är ”udda”.

Lennart har jobbat i hela 19 år på Migrationsverket och har enligt uppgifter haft sin website under en längre tid där han uttryckt sina privata åsikter, däribland sitt stöd för Israel, USA och den demokrati de representerar.

Enligt uppgifter ska Eriksson precis ha avslutat sin doktorsavhandling och hade i samband med det tagit ett år tjänstledigt. När han återvänder till sitt jobb finns där en ny chef som låter meddela att hans politiska åsikter är ”ovanliga och kontroversiella”. Därefter lät den nya chefen meddela att han blir degraderad. Migrationsverket meddelar att avskedningen från tjänsten (han blev ju av med tjänsten och fick en annan position) var på grund av de åsikter han hyser.

Vem som helst som har den minsta aning om demokrati och yttrandefrihet borde ju sätta kaffet i strupen och skrika ”vad i helsike…” när denna typen av övertramp sker.

Hur kan Sverige kalla sig en demokrati när demokrater avskedas för att de har konservativa, pro-israeliska och pro-amerikanska åsikter?

Problemet ligger väl i det sossifierade samhället Sverige, där sosse-idéer styr även om vi har en så kallad borgerlig regering, där personer med icke-socialdemokratiska åsikter kan förföljas och avskedas utan någon nämnbar reaktion från det styrande ”högerblocket”.

I ett klimat som detta kan man undra om det spelar nån roll att lägga sin röst på Alliansen som inte verkar vilja städa upp i den socialdemokratiska geggan som våra institutioner och myndigheter sedan länge drunknat i.

12 Responses to Åsiktsförföljelser a lá socialdemokraterna

  1. Robsten skriver:

    Eller så är det tyvärr så att vi har en speciellt äcklig form av ”Westerbergliberalism” som inte är bättre än socialdemokratin. Liberalen Westerberg sade i TV_rutan att han kanske inte håller med dig, men han är beredd att dö för din rätt att uttrycka den. Han var dock inte beredd att sitta i samma soffa som Ian W.

  2. Stor Johan skriver:

    Ja det är en skandal att man i år 2008 Sverige måste fortsatt vara försiktig över vad man yppar om i angående politiska ståndpunkter. Vänsteraggitation kan man dock gå hur långt som helst i, där råder inga som helst sunda principer.
    Tar vi sexuellläggning så anses det vara en privatsak även om vederbörande aggiterar för den på sin arbetsplats och det gäller även för drogliberalism, då är det liksom okej.
    Ja trött blir man.

  3. Sivan skriver:

    Ja visst blir man trött på ”demokratiska” Svedala, men man blir luttrad med åren efter att sett många liknande fall där det gäller att ha rätt partifärg för att få eller få behålla ett jobb.

  4. Stor Johan skriver:

    Jag arbetade på en multikulturell arbetsplats där rasistiska tillmälen och kränkande sexuella anspelningar tillhörde vardagskulturen. Alla var lika goda kålsupare och stämningen kan sägas varit rå men hjärtlig…
    En dag så hamnade jag i lag med en munter grupp av tre svenskar mig inkluderad och tre utlänningar. Inget trevligt sällskap och inte mina nära kamrater men jag fick hålla god min. Givande och tagandet haglade och en kamrat släppte skämtet om negern och tunnan, aj aj tänkte jag, inte kul….men skratten och skämten de haglade på.
    Tre dagar efter kallar vår produktionschef mig för rasist, några månader därpå har jag ärende att hämta en blankett på fackets huvudexpedition och blir då kvarhållen av två för mig helt obekanta fackanställda med en massa tassa runt het gröt jidder och infantila skämt tills de släpper fakta. Det här har yppats hos er och så följde en ordagrann citering…alltså mina knän höll på att vika sig, och jag antar att jag änn idag bär en stämpel, men jag kan också ha fel, hursomhlest är befarandet vidrigt och det gör mig idag mycket försiktig i de flesta sällskap.
    Ja döm själva och jag tar vilket som för jag vet vad jag vet.

  5. Stor Johan skriver:

    februari 8, 2008 kl. 11:54
    Med 22 års arbete i en bransch och med ett fack, så är en sådan här sak i vart fall för mig ingen liten händelse och jag får givetvis fortsatt ta del av tabun och drängsnack i min vardag men jag undviker noga att delge min egen mening. Så nog har facket lyckats.
    Med eller utan anlag för konspirationsteorier, jag kan byta arbetsgivare i branschen men facket det kvarstår och tog de sig tid till att fånga upp och mangla en liten skit som mig.. ja då förstår jag det här med nätverk och den blinda patos som en del där i besitter.
    Så jag känner med Lennart Eriksson

  6. Krister Maconi skriver:

    Individer likt Lennart Eriksson som orkar ta strid för en rättfärdig sak och viktig principfråga har min fulla beundran. Palmér och Opitz agerande och uttalanden gör mig lätt illamående och dessa statens ryggradslösa lakejer förtjänar att hängas ut till allmän beskådan. Till Robsten. Socialliberaler likt Westerberg och Ullsten m.fl har föga gemensamt med klassiska liberaler likt Von Mises eller Hayek. Som konservativ kan man
    ju visserligen lätt förtvivlas över en renodlad liberalism/libertarianism men den är i alla fall konsekvent i sin ideologiska hållning och världssyn. Detta är ju ingen nyhet för dig men ordet Westerberg med prefixet liberal gör mig alltid litet olustig till mods och genererar ibland en viss skrivklåda.

  7. Jonatan Lindgren skriver:

    Ja herregud, men varför är man inte förvånad. Stämmer detta är det naturligtvis skandalöst. Är inte sverigedemokrat, men som demokrat kan jag inte blunda för att ni har rätt i denna sakfråga vad gäller demokratin i Sverige.
    I en frisk demokrati måste utgångspunkten vara att allt ska vara möjligt att föra debatt om. Just detta exemplet är ju dessutom i en klass för sig, otroligt.
    /obunden moderat

  8. Argus skriver:

    Åsiktförföljelsen av Lennart Eriksson, Migratoinsverket är inte ett undantag.
    Sverige har förfallit till den grad att det nu är ett allvarligt problem, som måste
    åtgärdas med en ny politik. Att sverigdemokrater förföljes av det politska etablisemanget och att enskilda sverigedemokrater blivit allvarligt diskrimerade inom arbetsliv och facket är idag allmänt känt. Denna diskriminering fortgår även inom andra områden i Sverige. Nykterhetsrörelsen , kyrkan och kommuner är andra exempel där detta förekommer.Tidningen Världen Idag har uppmärksammat, att pastorn Åke Gren på grund av sin yttrandefrihet blivit utesluten ur IOGT/NTO och att kristna medlemmar åsiktsregistreras.skolprästen Tomas Söderhjelm med 5 år tjänstgöring i Streteredsskolan som undertecknat upprop mot kyrklig välsignelseakt av registretat partnerskap fick ej fortsätta sin verksamhet på skolan med hänsyn till detta.
    JO fann i uttalande 2008-02-06 att detta var en kränkning av yttrandefriheten och därmed var saken avslutad. Någon åtgärd kunde denna politiskt korrekta instans ej
    föreslå mot denna kränkning. Göteborgs-Posten ansåg idag på ledarsidan, att JO var” ute och cyklade” !Tänk Dig om det varit en iman som fått lämna skolan. Då hade rättsapparaten säkerligen trätt in och gett denne ett betydande skadestånd. Likhet inför lagen gäller ej längre i Sverige!
    Det är hög tid, att agera mot förfallet i det svenska samhället. SD är det enda demokratiska parti som har förutsättningarna att ändra på detta.

  9. Han avskedas givetvis inte p.g.a. att han har politiska åsikter, utan p.g.a. vilka åsikter det handlar om. Det moderata och nyliberala stödet är knappast problemet, men däremot kritiken mot den arabiska terrororganisationen Hamas. Stödet för sådana och liknande krafter är stort bland de s.k. ”flyktingar”, vars ärenden handläggs på Erikssons f.d. arbetsplats.

    Kort uttryckt: Det är för j-igt.

  10. z999 skriver:

    Jag tycker att Reinfeldt &co har varit extremt dåliga på att ta striden mot vänstern och islamofilerna i Sverige. Man kan väl säga att han har svikit väldigt stora grupper av sina väljare som förväntar sig ett annat agerande.

    Och sen är det bara att konstatera att det är en avgrundsdjup skillnad även i synen på mellanöstern mellan SD och övriga ”extremhögern”. Och det är mest positivt ur SD’s synvinkel tror jag.

  11. Kvalle i Mossatresk skriver:

    Finns det i regelverket bestämmelser angående vilka åsikter och ställningstaganden en anställd på migrationsverket får vara offentlig med? Kan en anställd på en personlig blogg ta ställning för en part i konflikten om Kosovo, Israel versus araberna, Irakkriget och den situation det resulterat i ? Kan man blogga om Afgahnistan? Får man vara aktivt kristen? Får man offentligt ge stöd till svensk trupps engagement i NATO:s och EU:s regi?
    I annat fall angörs din anställning av en chefs personliga tyckanden. Särskilt uppséendeväckande när samme chef lovordar(!) den mobbade tjänstemannens arbete! Vilka konsekvenser får den här utvecklingen för andra sektorer av samhället? Får en lärare ha ”avvikande” åsikter? Får en polis? Nysvenskar står otåligt och stampar i väntan på att få bli kränkta. Åtminstone enligt de tokar som har befälet över oss – vilket konfirmerar galenskapen i att stänga dårhusen.

  12. […] – gäller endast demokrater! Jag skrev tidigare om hur en anställd på Migrationsverket blivit avskedad p.g.a sina åsikter då han tagit […]

Kommentera

