Efter den 11 september

BokAngreppet på World Trade Center den 11 september 2001 har gjort det ofrånkomligt nödvändigt för Danmark och andra västliga samhällen att åskådliggöra den kulturella skillnaden mellan väst och islam. Islam är på betydande sätt långt efter det moderna västliga samhället. Det är t.ex. förklaringen till, att det finns långt färre islamska vetenskapsmän än det finns västliga, låter det provocerande budskapet från samhällsdebattören Ralf Pittelkow i ”Efter den 11 september – väst och Islam”.
 
Att vetenskapsmännen i den islamska världen är långt färre än sina kollegor i väst och Koranen har gjort dem blinda för demokrati och mänskliga rättigheter. Detta har gjort att den muslimska världen kommit århundraden efter i utvecklingen.

Detta är det centrala budskapet i samhällsdebattörens Ralf Pittelkows bok ”Efter den 11 september – Väst och Islam” som utkom 2002. Boken är en klar och provocerande analys av Islam, sett i perspektivet efter terrorangreppen mot New York.

Bokens författare är gift med den tidigare inrikesministern Karen Jespersen (s) och har dessutom tidigare själv ställt upp för danska socialdemokraterna i valet till EU-parlamentet.
Boken är en uppgörelse med den oändligt överflödiga och naiva inställning med vilken väst har förhållit sig till Islam. Under det kalla kriget var västsamhällena bara intresserade av att tolka alla begivenheter i ett Öst – Väst perspektiv och detta överskuggade Islam. Det betydde att man underskattade de konfliktrisker som låg och ligger mellan Islam och västvärlden. Naivt stöttades fundamentalisterna i Afghanistan och i perioder också Usama Bin Laden. I regel har västvärlden bara intresserat sig för islam när religionen tagit sig extrema uttryck, t.ex. den iranska revolutionen. Men den 11 september krossades den naiva föreställningen om att anti-väst attityder endast finns hos en försvinnande liten del av fundamentalister. Det har visat sig att dessa åsikter är mycket starkare och bredare än vad vi i västvärlden räknat med.

Pittelkow anser att nyckeln till förståelsen av problemen ligger i det faktum, att den muslimska kulturen aldrig har genomgått upplysningstiden såsom européerna har gjort. I en period från slutet av 1600-talet och cirka hundra år framåt, där gudstro och vetenskap blev präglat av tron på att mänskligt förnuft och vett kunde frigöra det enkla: denna epok kom att betyda en enorm frigörelse av resurser. Folk började tänka och agera själva. De studerade naturen som den är, och inte som religionen föreskriver att den skall ses. Därigenom frigjordes enorma krafter.

Detta har inte skett i de muslimska samhällena menar Pittelkow. Upplysningstiden lade grunden till vårt moderna samhälle och den världsekonomi där naturvetenskapen och ekonomin, frigjord från religionen, skapade välstånd. Rent konkret sökte sig västeuropéerna, i motsats till muslimerna, ut i världen för att lära sig något nytt och för att sälja varor. Västeuropéerna hade diplomatiska representationer i de muslimska samhällena – det motsatta var inte vanligt. Detta gjorde, att de muslimska samhällena stängde in sig istället för att utväxla erfarenheter med de västliga. Så kan Pittelkows analys sammanfattas.
 
Problemet idag är enligt Pittelkow, att i Danmark och de övriga västliga samhällena skäms vi över det som vi borde framhäva och vara stolta över- nämligen arvet från upplysningstiden. Pittelkow använder två begrepp för att förklara detta: ”självförnekelse och självöverskattning”. Det första, självförnekelsen, består i att man inte vill stå fast vid kvaliteterna i det västliga samhället. Det anses som opassande och istället är inställningen den omvända, att vi bör se mer kritiskt på egna värderingar. Ett aktuellt exempel, enligt Pittelkow, är debatten om, huruvida man i skolan ska hålla fast i namnet kristendomskunskap eller om det, av hänsyn till muslimerna, bör kallas mera neutralt för religionskunskap. Det är en missförstådd tolerant och falsk diskussion, där ingen upplyst motsätter sig med det grundläggande. Nämligen att muslimer ska lära skillnaderna i det samhälle de har blivit en del av:

Varför är där ingen, som i den debatten har sagt att det viktigaste är att både dem med muslimska och danska värderingar får kännedom om religionens roll i samhället och att vi har ett samhälle, där religionen varken kan bestämma hur samhället det personliga livet eller straffsystemet ska inrättas?

Hela vårt samhälle vilar på  att de här frågorna är skilda från religionen och det är något som vi tar ställning till som människor.

Det andra begreppet, självöverskattning, är en överdriven föreställning om, att muslimerna önskar att vara precis som oss, bara de får tid att vänja sig vid tanken. Med dessa tankegångar slipper man bekvämt att förhålla sig till kulturkrockar, för det går ju helt av sig själv.

Det är den tanke som ligger bakom, när politikerna tror att får bara invandrarna ett arbete, så löser det alla problem. Det betyder ingenting om de sedan utanför arbetsplatsen åker hem till en värld totalt inrättad som i hemlandet, med parabolen vänd mot endast muslimska kanaler. Men även om TV-programmen skulle fortsätta med västlig påverkan är det ännu mer naivt att dra den slutsatsen, att muslimer med tiden blir västligare bara de dricker coca-cola och ser amerikansk tv, anser Pittelkow.

Faktiskt har amerikanarna stora problem med att muslimer ser amerikanska tv-serier. De drar slutsatsen, att det sex och våld som präglar serierna, är bilden av USA. Här hemma består självöverskattningen i, att det inte finns några problem i invandringens storlek och med integrationen, för det går av sig själv, bara man ger det tid. Det gör det inte!

Skriver Ralf Pittelkow.
 
Att boken och författaren är från Danmark är bara ytterligare en signal om att luften är mycket friare på andra sidan sundet. Ralf Pittelkow har kritiserat Sverige och den självcensur som råder här och besvarat kritiken som riktats mot Danmark och deras öppna debatt.

Det är inte vi i Danmark som har haft för mycket debatt. Det är ni i Sverige, som har haft för lite debatt

Sällan har något varit så sant. Boken är en nyttig väckarklocka men tyvärr ringer det inte i Sverige och boken har följaktligen heller inte översatts till svenska.

Annonser

8 Responses to Efter den 11 september

  1. Kvalle i Mossatresk skriver:

    En arab, skriftställare och tänkare, givetvis levande under konstant hot från religiösa fundamentalister – och därtill illa sedd av den politiska makten – uttalade i programmet Människor och tro som sin uppfattning, att den muslimska världen idag befinner sig där Europa befann sig vid tiden för Luthers reformation. Den islamska världens efterblivenhet mäts enligt denna liberala person i 400 år. Ett ofantligt gap att tillsluta, särskilt som medeltiden är stadd på marsch. På marsch även i västvärldens hjärta. En femtekolonn utrustad och förplägad av den generation västerlänningar som i sitt överflöd ser föraktet mot sitt förflutna och sin ställning i världen som en botgöringshandling att manifestera och materialisera. Om Churchill hade levat idag skulle hans varningsord vara lika tydliga som under det gångna århundradet. Inget tvivel råder om att just islam som religion och revanschmanifest är den ask som innesluter Pandoras hemgift. Även Churchill talade länge för döva öron. När skall västerlandet mobilisera?

  2. Steve skriver:

    Den här civilisations-jämförelsen är mycket intressant. Man kan t.ex. peka på den personliga frihet som har funnits i Västerlandet, men som saknas i öster. Slaveriet försvann i Väst med kristendomen, men har levt kvar in i det sista i den muslimska världen.

    I det Osmanska riket – Turkiet – sågs alla statstjänare som sultanens egendom. Sultanen kunde ”ge silkessnöret” till någon — bokstavligen ett silkessnöre, vilket innebar en order att begå självmord.

    I Saudiarabien var slaveriet fullt lagligt fram till 1962. 1962 upphävdes det även i Nord-Jemen, 1963 i United Arab Emirates, 1967 i Syd-Jemen och 1970 i Oman.

    1999 förklarade UNICEF att tusentals sudaneser hölls som slavar, mest kvinnor och barn som förts norrut av regeringsmilisen. ”Christian Solidarity International”, baserat i Schweiz, berättade samma år att man sedan 1995 friköpt 11.000 slavar i norra Sudan. Man brukade betala 50 dollar per slav.

    Smithsonian i Washington är USA:s national- och riksmuseum. I Smithsonian Magazine sept 2005 finns en artikel ”Born into Bondage”. ”Trots att man förnekar detta är slaveri fortfarande accepterat i afrikanska staten Niger.”

  3. Björn skriver:

    Det var ett välkommet förtydligande att dela upp ”det löser sig nog av sig självt” i två konkreta begrepp, den verkar klart läsvärd.

    Boken kan beställas här:
    http://www.aschehoug.dk/Default.aspx?ID=156&ProductID=1316958
    ISBN: 87-595-2019-1

  4. Stor Johan skriver:

    Att islamister skulle på sikt assimileras är ju helt mot all historia.
    Om vi tar Asien så har Islams följare stått mot lika hårda trosföljare av andra religioner/ismer men de har överlevt igenom århundradena som en intakt grupp trots att de ifrån en början stod som en minoritet.
    Är deras tro suverän? Nej, enligt mig så är muslimer i grunden nomader och där i finns traditionen att sluta sig och finna styrka inom det egna och jag drar paraleller till zigenarna.
    Deras stora styrka är likt zigenarnas att de som länkar öst- väst kunnat erbjuda andra folk exotiska o luxuösa ting, under o nymodigheter, deras svaghet är att de själva inte klarar att utveckla någonting.
    Ett test, fråga en arab eller zigenare om bilar och skor så finner ni att de har öga för det bästa, tyvärr fixar de inte att tillverka sådant för egen hand så ett sätt är att flytta till källan.
    Så har det pågått sedan urminnes tider men idag har globaliseringen satt käppar i hjulen, karavan ledernas tid är över, Jihad och utvandring är vägen igen ut ur stiltjen.

  5. Corrector skriver:

    Omslaget på boken visar en Boeing 747. Dom två plan som körde in i WTC var Boeing 767.

  6. Björn skriver:

    Hutlöst! Jag ska genast avbeställa mina exemplar 🙂

  7. z999 skriver:

    Corrector:
    ”Omslaget på boken visar en Boeing 747. Dom två plan som körde in i WTC var Boeing 767.”

    Du tänker inte fel nu? Planen är på väg mot byggnaderna och inte från. Fyra motorer på vardera vingen och så vidare, är du säker på att det är 747:er?

    Björn:
    ”Hutlöst! Jag ska genast avbeställa mina exemplar ”
    🙂

  8. z999 skriver:

    Jag tycker inte att bilden är tillräckligt tydlig, planet på bilden kan mycket väl vara tvåmotorigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: