Allegori

Egen medicinEn gång i min ungdom så bevittnade jag ett slagsmål som fick en oväntad och glädjande vändning. Ett gäng killar, vi kan kalla dem ”ungdomsgäng” för att följa mediepraxis, gav sig helt oprovocerat på ett annat gäng killar, vi kan kalla dem ”svennetöntar” för att följa gatupraxis.

Ungdomsgänget var betydligt fler än svennetöntarna och flög på dem bakifrån med sparkar och slag, helt oprovocerat. Ungdomarna skrek att alla svennetöntar skulle dö, samt diverse andra glåpord inkluderande obsceniteter rörande de angripnas – för angriparna okända men tydligtvis ändå sexuellt intressanta – mödrar.

Svennetöntarna var dock inte den samling försvarslösa offer som det fega och skamlösa ungdomsgänget föreställt sig, utan bjöd snabbt på motstånd. Och för att göra en lång historia kort så slutade angreppet med att ungdomsgänget, som åsamkats betydligt större fysisk och psykisk skada än svennetöntarna, flydde fältet med svansen mellan benen.

Läste för övrigt en intressant artikel på svd.se

6 Responses to Allegori

  1. Kvalle i Mossatresk skriver:

    Undantaget som bekräftar regeln.

  2. Lars Flemström skriver:

    ”En gång i min ungdom”? Ja, jag säger då det!

    Med samma uttryck menar jag tiden mellan 1955 och 1965. Och då fanns det definitivt inga ungdomsgäng, som kallade andra ungdomsgäng för ”svennetöntar”. Nej, då skulle man akta sig för ljusdalingar, för de bar kniv… Men det var i ett annat land, har jag förstått, landet För länge sen…

    Landet För länge sen var ett fritt land, som ganska nyligen hade rest sig ur fattigdom, och vi var övertygade om att det som vi hade gjort, kunde alla folk i hela värden göra om. Det var tiden, när de gamla kolonialväldena ute i världen avvecklades. Problemet var den sovjetiska ockupationen av länder i vår närhet

  3. Jean Moulin skriver:

    Tack för bra bloggning, Förbannad! ”. . . obsceniteter rörande de angripnas – för angriparna okända men tydligtvis ändå sexuellt intressanta – mödrar.”

    Man behöver få le ibland. Länken till artikeln om hackers kunde inte missförstås.

  4. Fri Info skriver:

    En annan liten anekdot som jag iofs inte har sett men väl hoppas på att få uppleva.

    Jag känner en äldre kinesisk herre (60 år). Denna man er inte mycket ut för världen och kan väl bäst beskrivas som ”a little old chinaman” (vilket jag sa till honom vid ett tillfälle och som resulterade i ett gott skratt).

    Om jag hade varit troende och bett aftonbön så hade det varit att denna herre skulle råka ut för ett s.k. ”ungdomsgäng” – ”muggers” någon kväll.

    Det är nämligen så att denna ”little old chinaman” är mästare i origentalisk stridskonst vilket han började med vid 6-7 årsåldern.

    Låt säga sålunda, det ”ungdomsgäng” som gav sig på honom (oavsett antal knivar och tillhyggen) skulle det bli MYCKET synd om. Det troliga är nog att ju mer tillhyggen dom skulle ha, desto ondare skulle dom få.

  5. Lars Flemström: Jag är 29 år 😉

    Jean Moulin: Tack! Jag var osäker på om folk skulle haja.

  6. z999 skriver:

    DFS:
    ”Jag var osäker på om folk skulle haja.”

    Jodå. 🙂

Kommentera

