Semester…

Gästskribent: Jens Leandersson, ordförande Distrikt Syd

Detta ljuvliga ord som för mig innebär arbete i trädgården och extrajobb vid sidan av mitt vanliga arbete för att få ihop en liten bonusslant. Solsemester eller åka utomlands finns det inte pengar till. Annat är det tydligen för dem som kommit till Sverige som flyktingar.

Nu visar det sig att ett flertal irakier sitter fast i sina hemländer eller Iraks grannländer med pass som förklarats ”icke-godkända” då de är synnerligen lättförfalskade. S-passen har även i många fall utfärdats på oklara grunder vilket fått Sverige att inte längre godkänna dem. Tidningarna har skrivit om det, polisen har upplyst om det och det har stått om det på migrationsverkets hemsida. Det är väl ändå konstigt att människor reser hem till det land de påstått sig flytt ifrån och med pass som är ogiltiga i Sverige.

Det är helt rätt av migrationsverket att detta inte är Sveriges problem utan det är deras eget ansvar att lösa problemet. Om de inte har förfalskat sina pass eller fått dem utfärdade på ogiltiga grunder så är det bara att åka till Iraks ambassad och få utfärdat nya pass. Från mitt sätt att se det så får de gärna stanna på sin ”semesterort” i hemlandet och starta om på nytt.

Frågan som gnager i mitt huvud är hur har man råd att åka på semester utan jobb och med barn i familjen? Är det månne tro svensk avundsjuka från min sida?

31 Responses to Semester…

  1. Jorma skriver:

    Du har helt rätt! Har själv reagerat på detta semesterfarande till hemlandet som man flytt ifrån, så fort man fått ekonomisk finans utav Sveriges skattebetalare!!!

  2. z999 skriver:

    Men hårda tag väntar flyktingarna.
    Läs här

    Bland annat kommer de inte längre att få sommarlov.

    Citerar från artikeln:

    Den första frågan till nyanlända flyktingar bör vara hur de ska skaffa sig egen försörjning.

    Och? Spelar det någon roll vad svaret blir?

    Flyktingarna måste delta i introduktionsprogram på heltid och få ersättning för det och inte socialbidrag.

    Meningslösa introduktionsprogram alltså. Jag tror att det är klart billigare med socialbidrag, och billigaste alternativet hoppar jag över.

    Inga sommarlov i introduktionsprogrammen,

    🙂

    i stället bör flyktingar ta sommarjobb eller gå kurser. Låt även nyanlända söka jobb i bemanningsföretag.

    Huuuh så hemskt! Nästan rasistiskt va?

    Det föreslås i en rapport som presenteras idag av folkpartiets kommunalpolitiska råd. Detta är det bästa sättet att välkomna nyanlända till arbete och integration, skriver folkpartisterna Lennart Gabrielsson, ordförande i kommunalpolitiska rådet, Helene Odenjung, kommunalråd i Göteborg och Gulan Avci, ordförande i Liberala invandrarförbundet

    Folkpartiet har en sjuklig mani i att invandrare ska hälsas välkomna, om någon undrar över formuleringen.


    Inte ens hälften av de nyanlända som deltagit i introduktion har fått kontakt med arbetsmarknaden under det första året.

    Ett nytt sätt att frisera siffror på. Inte ens hälften kan betyda allt från 1 till 49%.


    Sommarlov i stället för introduktion. I vissa kommuner tvingas nyanlända gå på sommarlov i stället för att studera svenska eller samhällskunskap.

    Tvingas ta sommarlov alltså?

  3. Engelbrektsson skriver:

    Ytterst få riktiga studenter i Sverige har råd med ett riktigt sommarlov, man måste jobba. Och ingen bonus får man bara för att man klarar utbildningen, tvärtom får man om man INTE klarar sig betala tillbaka de bidrag man erhållit under studietiden.

  4. Sven-Olof skriver:

    Har sagt det förr, säger det igen. Ett av grundkraven för att få sitt TUT(PUT ska vi inte hålla på med) förlängt, borde vara genomförd SFi med gokända betyg, hög närvaro. TUT är lön nog, dessutom i många fall alldeles för mycket. Har man besökt ” hemlandet” vare sig man har TUT, PUT eller är asylsökande, skall alla uppehållstillstånd dras in och vederbörande sättas på planet, tillbaka till ”semesterorten”

    Nu får det vara nog med denna j-vla naivitet. jag blir mer elak för bar dag som går. Fler och fler horribla utspel.

    Sverigedemokraterna behöver, Sverige behöver, ett dagligt Nyhetsmagasin på nätet, som kan ge medborgarna ofiltrerad information, sanningen.

    Mvh Sven-Olof

  5. Johnny skriver:

    Ang ofiltrerad information: man gör vad man kan. Ett tips är att när man läst sin SD-kuriren, lägga den på väl vald plats istället för i pappersinsamlingen. På ett bord i hörnan där de har nyhetstidningar på biblioteket, i ett tidningsställ för City eller Metro etc. Vilket finurligt ställe som helst där någon kan tänkas läsa den, dock EJ i pappersinsamlingen.

  6. z999 skriver:

    En SVENSK dog i Irak
    läs här

    Alltid när aftonbladet sätter ut svensk på ett speciellt sätt så vet man att det inte är någon svensk egentligen utan en följd av ansvarslösa regler för medborgarskap. Vad han gjorde i Irak sätter man inte ut naturligtvis.

  7. Sven-Olof skriver:

    Han var naturligtvis på semester….

  8. Johnny skriver:

    Semester? Vi måste ju spara in på semestern och betala mycket i skatt så vi kan finansiera utryckningar i Rosengård, andras semestrar, belöna förväntat beteende o s v. Det är vad svenskarna tycks vilja ägna livet åt, i alla fall om man ska tro vad de röstar på. Ofattbart! Otroligt! Jag kan inte fatta det… Jag vet inte vad som gör mig mest förbannat. Detta faktum att det är som det är, eller att hur många släktingar och vänner som helst uttrycker samma åsikter som sd, ändå blir det bara 2,9 % i valet. Jag tror många av dessa tar steget och röstar på sd om de kommer in i riksdagen 2010. Så jag ser ändå positivt på framtiden, valet 2014 kan resultatet förvåna många om sd bara kommer in 2010. Man hör ju bland människors åsikter att det finns ett otroligt stöd för politiken.

  9. z999 skriver:

    Jag vill ta upp en grej som blir lite off topic men som jag anser är ganska viktig. Det vart ju en väldigt lång räcka med inlägg efter Robert Boströms fördömande av nationaldemokraternas friskola eftersom han ansåg att själva upplägget är rasistiskt. Efter det så har Robert levererat en mängd bra åsikter om skolan i stort sett varvat med en massa försvar för vad han skrev. Jag är också emot friskolor – särskilt om dom inte är svenska och syftar till att stärka barnens svenska identitet på ett sätt som de har nytta av i sin uppväxt.

    Jag vill påminna lite om hur det ser ut i förorterna, jag lägger en länk här från när sossekvinnan Nalin Pekgul bestämde sig för att lämna det mångkulturella paradiset.
    click

    Det här är alltså en länk som jag brukar servera antirasister när de kommer med sina helt orealistiska beskrvningar av mångkulturen, jag lägger den här för att påminna vissa om hur mångkulturen egentligen ser ut, det finns starka skäl att vara negativ till mångkulturen såsom SD uttalat är.

    (…öh, vart f-n vill han komma?)

    I samband med kritiken av ND’s förslag till friskola så hade det varit bra om någon hade dragit SD’s allmänna förslag om hur svenska skolan ska se ut. Hela Roberts debattråd drunknade i inlägg om huruvida Robert Boström är liberal eller inte (det är han inte precis i ordets egentliga betydelse).

    Som Nalin berättar i artikeln, barnen får alltså lära sig att kristna (e.g. svenska) barn ljuger och en massa annat i den skola som Nalin hade sina barn i (som ansvarsfull förälder har hon väl flyttat). Egentligen uttrycker hon ju en längtan efter en sån skola som ND förespråkar, fast det skulle hon förståss aldrig erkänna. Eller mer riktigt så uttrycker hon en längtan efter en sverigedemokratisk skola kanske, för jag tror inte att hon vill att själva skolan ska lanseras på det sätt som ND gör (en skola för etniskt svenska barn). Och om nu Nalin tycker så, varför skulle inte väldigt många svenska föräldrar se det så också?

    Jag tror mer på att SD bör framhäva sitt eget än ta en massa tjaffs med ND därför att det får SD att framstå som ett mjäkigare alternativ, oavsett hur bra eller dåligt SD besvarar frågorna från ND.

    …och undvik att skapa någon dj-vla rasistdebatt i den här tråden nu bara för att ND nämns här tack. 🙂

  10. z999 skriver:

    Men för f–n! Det går fortfarande inte att ladda ner den senaste närradiosändningen i söndags.

  11. z999 skriver:

    Eftersom SD inte bryr sig ens idag att lägga upp sista närradiosändningen från i lördags så bestämmer jag mig för att bli antirasist tills ni gör det och jag vill inleda den banan med något intelligent antirasistiskt uttalande. Något kopplat till fotboll vore kul men Mona Sahlin har redan uttalat ”Zlatan är svensk!”. Jag gör ett försök att bräcka Monas uttalande (antirasism är en tävling om vem som är godast) ——

    Nyamko Sabuni är vit!

    Se där! Jag kanske slog Mona Sahlin i godhetstävlingen till och med?

  12. John skriver:

    Usch ja, det är verkligen stötande. För mig som sjukpensionär sticker det extra mycket i ögonen.
    Utlandssemester? HA! Man får vara glad om man har råd med nåt nytt sommarplagg och unna sig en glass i värmen.

    Visst jag är också en belastning för samhället, men anser mig ingå i den del av belastningen som ett välfärdsland bör och ska ha råd med – då alla mina förfäder, släktingar och jag själv (fram tills jag blev sjuk) arbetat och betalat skatt, och därför har jag rätt att klaga. Vem vet, hade det funnits resurser kanske man t o m kunde blivit fullt rehabiliterad istället för 3 läkarbesök om året…

    (för ev journalister så är inte detta anledningen till att jag stödjer Sd)

  13. z999 skriver:

    John:
    ”Visst jag är också en belastning för samhället, men anser mig ingå i den del av belastningen som ett välfärdsland bör och ska ha råd med”

    Allvarligt, mycket allvarligt talat så anser jag inte att du ska benämna dig själv som en belastning för samhället. Är du född här i Sverige så tlllhör du en av de fallna kämparna som jag inte har ett dugg emot att betala skatt till.

  14. z999 skriver:

    John:
    ”för ev journalister så är inte detta anledningen till att jag stödjer Sd”

    Journalisternas människoideal är en människa som arbetar, har bra lön och som en följd av det enbart ser till sig själv och struntar i landet i övrigt. Helst helt bländad av sin egen framgång. Vidare ska den människan också lita blint på att hans eventuella avkommor lyckas ordna ett hyffsat liv i ett söndertrasat samhälle där människor lever som isolerade öar utan sammanhang. Han ska ibland uttala att alla människor är lika värda men underförstått att det värdet inte är högre än ett själlöst köttfärspaket på ICA. Vidare ska idealmänniskan kompensera den tomhet som automatiskt följer ett sånt liv genom att kräva mer resurser från den gemensamma kassan till invandringen, detta i trygg förvissning om att skatterna inte kommer att raka i höjden på grund av det utan lita blint på att Reinfeldt löser det genom smascha tillvaron för sämre lottade svenskar och invandrare.

    I livssilen ingår också att automatiskt sitta och tindra lyckligt med ögonen när man fyller på kolosterolet i kroppen med näringsfattig amerikansk snabbmat (=pizza) i tron att man äter något mångkulturellt.

  15. Fröken Sverige skriver:

    Jens: Tack, för dina mycket bra och viktiga inlägg på sdblogg! Jag hoppas att du kommer att att synas på sdblogg i fortsättningen med.

    Sökte på min egen blogg på orden ”semester” och ”hemlandet”. Och fick upp MYCKET! Det är helt klart en vanlig uppförade bland asylsökande.

    Jag vet att i Danmark, så har det visat sig att minst 60% av de asylsökande är tillbaka i hemlandet inom två år. Detsamma verkar det vara här i Sverige – tyvärr!

    CITAT:
    ”Hälften – eller fler – av de människor från norra Irak med tillfälliga tillstånd, som söker asyl i Sverige, reser till hemlandet och stannar där kortare eller längre tid (ofta flera månader) medan de väntar på svar på sin asylansökan. Detta är väl känt av Migrationsverket.”

    http://imittsverige.blogspot.com/2007/05/asylskande-semestrar-i-hemlandet-medan.html och http://www.mfo.nu

    CITAT:
    ”En annan man som efter mycket kort tid här hade fått PUT kom för att fråga om socialen kan betala en resa hem för att han vill träffa familjen.”

    ”Du måste flytta till en annan kommun, du kommer inte att kunna få en bostad här”, säger Magda vänligt men bestämt. Då blir mannen upprörd och fräser: ”Varför informerar inte Sverige i Irak att det inte finns bostäder här, då skulle vi inte komma hit?”

    http://merit.blogg.se/1178859235_en_dag_hos_en_flyktin.html
    http://imittsverige.blogspot.com/2007/05/en-invandrare-ska-inte-bara-ha-samma.html

    /FS

  16. T.L. skriver:

    Sven-Olof
    ”Sverigedemokraterna behöver, Sverige behöver, ett dagligt Nyhetsmagasin på nätet, som kan ge medborgarna ofiltrerad information, sanningen.”

    Håller helt med! Det skulle vara riktigt bra, gjärna en gratis tidning också, i liknade form som Metro. Som folk kan läsa på bussen/tåget på väg till jobbet och så vidare.

  17. T.L. skriver:

    Johnny
    ”Ett tips är att när man läst sin SD-kuriren, lägga den på väl vald plats istället för i pappersinsamlingen.”

    Det är just det som jag gör, eller ger bort den till någon som jag tycker ska läsa den, som jag ser potential i att kunna bli en SD förespråkare.

  18. Sven-Olof skriver:

    TL. Jag har idag skrivit om deta på min blogg:

    http://svennessanningar.blogspot.com/

    Lite ful reklam 😉

    Mvh Sven-Olof

  19. T.L. skriver:

    Sven-Olof
    Läste det precis. Det var bra skrivet och bra tänkt.

  20. Johnny skriver:

    Sven-Olof>> Klockrent! Försök driva denna fråga. Du kanske kan få med dig någon från t ex partistyrelsen för att se om det går att realisera? Finansieringen tror jag sd:s sympatisörer lätt skulle greja. En linje att arbeta efter är väl att basen för SD-kuriren blir en nätbaserad tidning, med allt eller utvalda delar även i pappersupplaga som i dag. SD-kuriren finns säkert på nätet redan i dag, men att utveckla det och fokusera på nät-upplagan istället för pappersupplagan. Och på sikt tjänster som nyhetsbrev med mera för att knyta läsarna till sig. Pappersupplagan ska givetvis finnas kvar, men det ligger kanske lite i tiden att synas på nätet. Pappersupplagan skulle precis som i dag kunna skickas till medlemmar, samt delas ut i kampanj-liknande former(inför val o s v). Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt om man utgår från SD-kuriren.

  21. Tore skriver:

    Jag tror aldrig Nalin Pekgul flyttade från sitt rike. Det var väl därför hon blev sosse-damernas
    ledare. Inte undra på att alla dessa är en samling ”knäppgökar”. De stoppar ju huvudet under mattan, begriper ingenting, och är snart behäftade med ”tält” (burka). Stackars satar…

    Spridandet av SD genom en egen tidning, typ Metro, har jag propagerat för i 2 år…

    När vi kommer in i ”riksdagen”, har vi säkert råd med en egen Tv-station (reklam) med ärliga
    nyhetssändningar och dyligt…

    Härmed får jag meddela en ärlig nyhet, som PK maffian undanhåller:
    Den där ”svensken” som lurade till sig 32 miljoner av era skattepengar, genom Försäkrings-
    kassan, är av chiliensk ursprung. Han har spritt förmögenheten på släktingar och ”vänner”.
    Smaklig måltid, mina damer och herrar!…

    Vem f.n har råd med semester. Fråga Försäkringskassan och deras ”amöber”…

  22. Fröken Sverige skriver:

    På nätet kan man lägga en en radiokanal, lyssna på denna: http://www.blogtalkradio.com/theinfidelshow

    Den bästa där om staden i USA som tvingades på en moské. De boende ordnade då ”gris-race” där utanför varje fredag – vid samma tid som fredagsbönen. Sen avslutar de varje fredag med barbeque utanför moskén. 😉

    Där kunde vi registera oss och köra lite bra program till att börja med.

    /FS

  23. z999 skriver:

    ”Där kunde vi registera oss och köra lite bra program till att börja med.”

    Det tycker jag att var en väldigt bra idé av Fröken Sverige.

  24. z999 skriver:

    Var det ingen närradiosänding över Stockholm i lördags?

    Och, som sagt, jag kommer att vara mångkulturförspråkare tills att jag får svar på det eller att sändningen läggs ut för nedladdning. Så det så!

    Som mångkulturförepråkare och antirasist så stöder jag naturligtvis det senaste förslaget med att invandrare ska få en bonus om de lär sig svenska. Det är OTROLIGT att sverigedemokraterna är emot det förslaget! Fattar ni inte att det är en trygghet för kvinnor som blir gruppvåldtagna om förövarna pratar SVENSKA! Det är faktiskt bevisat att det kan vara lugnande i många situationer, som vid en våldtäkt eller personrån, om man hör ett språk man förstår. Det kan även vara till hjälp vid senare identifiering om förövarna har talat svenska, dessutom underlättar det för polisen i förhör med kriminella. Det har ni inte tänkt på va!

    …eh, egentligen ska det klämmas in något patetiskt ”skäms på er!” någonstans för att få den där riktiga antirasist-touchen. Men jag har i alla fall struntat i alla former av källhänvisningar liksom alla äkta antirasister gör.

    Och jag är även antirasist IRL faktiskt! Ett bra exempel är när jag kom hem packad för några dagar sedan och vägrade ta debatten med min fru! Bevisar inte det hur principfast jag är?!

  25. Kurtan skriver:

    Hejsan alla politiskt inkorrekta… (mao folk med sunt förnuft)

    Vill ni veta hur islams kanske rätta ansikte ser ut ? Kolla in länken nedan. Är nr 10 av 10 delar på youtube. Se gärna alla delarna. Mycket lärorikt.

    Det är dags att vi ”otrogna hundar” vaknar upp och tar vår tids största hot på allvar….
    Oj, nu kanske jag åker dit för hets mot folkgrupp !!! Well, fuck it !!!

    Islam: What the West needs to know.

    MVH

  26. Tore skriver:

    Z, det är allvar nu, titta på Kurtans (26) dialog…du låter som en äkta ”musse” nu! 😉 Är du
    inte rädd för katten!…

  27. z999 skriver:

    OK Tore. 🙂
    Nu har SD lagt ut senaste radiosändningen så jag kan lyssna på den så nu ska jag inte vara mångkulturalist längre. Återkommer med lite mer seriösa inlägg.

    Rädd för katten? Den enda jag är riktigt rädd för är min fru.

  28. Fröken Sverige skriver:

    z999: ”Rädd för katten? Den enda jag är riktigt rädd för är min fru.”

    Så talar en klok man…*haha* 😉

    /FS

  29. z999 skriver:

    Fröken Sverige:
    ”Så talar en klok man…*haha*”

    Jag menar naturligtvis rädd om, inte rädd för 🙂

  30. Fröken Sverige skriver:

    z999: Insåg du helt plötsligt att det var sdblogg du skrev på, och inte i din hemliga rosa dagbok? *hahaha*

    Nu garvar jag så jag väcker grannarna…. 😉

    /FS

Kommentera

