Folkomrösta om EU-fördraget

EU-byråkraterna fick sig en läxa 2005, när EU-grundlagen röstades ner av de olydiga medborgarna. Nu har de lärt sig av läxan – det blir ingen omröstning om den förtäcka EU-grundlagen nu kallad ”fördrag”. Fungerar det inte på demokratisk väg så får de helt enkelt ta beslutet över huvudet på medborgarna, på vanligt EU-maneér. Snacka om avsaknad av respekt för deras egna medborgare.

Så när nu politikerna blev så glada över att deras oförankrade politik går vidare, måste vi agera och kräva folkomröstning i frågan. Tala med era representanter och kräv att de lägger motioner lokalt och på riksnivå om folkomröstning. Även lokala folkomröstningar torde ge ett intryck, om inte annat så som en signal – tänk om sveriges kommuner röstade nej i ett sådant förfarande. Nog skulle det vara en kraftig signal till regering och riksdag.

Något måste i alla fall göras.

21 Responses to Folkomrösta om EU-fördraget

  1. Grue skriver:

    Jepp, håller med. Det är grovt odemokratiskt. Talet om att detta hör till den ”representativa demokratin” håller inte alls då det inte tröskats genom en valrörelse.

  2. Knute skriver:

    Ska detta föreställa demokrati, när vår riksdag på förhand och in blanco ger sitt samtycke till något som minskar vårt lands suveränitet? Hur kan man gå med på att EU byter spelregler utan att rådfråga medborgarna? Det var inte detta EU jag röstade ja till.

  3. Avatar skriver:

    Jag röstade aldrig ja till detta totalitaristiska regime så kallat EU, gentlemen och damer detta är vad jag kallar ”Konstitutionell Diktatur” dvs Marionetter styr och gör som de blir tillsagda medans maktens män gömmer sig i skymrundan, Sverige styrs av M med flit Socialdemokraterna ville det! deras kampanj var dålig med flit och sen så satte nån av dem upp moderaternas stulna ”hemliga regimeprogram” på socialdemokraternas hemsida .
    Men påtryckningen är för hög , jag klandrar inte dumma väljare mycket trots deras lilla deltagande , med en sådan här tvångsförmyndarstat har de vridit och vänt fram moderaterna samt förstört valfriheten. Men Socialdemokraterna är Sveriges Democrats samt Moderaterna Sveriges Republicans med ändringar för den Svenska Standarden.
    Hade folk här haft vett i kroppen hade de gjort massuppror mot denna stat som har en hemlig stat i sig , ty denna stat har tydligen gjort dem lata och ignoranta

  4. Kurtan skriver:

    Kan endast klassificera detta ynkliga agerande som högförräderi !!!
    Undrar hur politikerna i Holland och Frankrige skall förklara detta för sina medborgare som röstade nej för ett i stort sett samma fördrag. Jesus !

    MVH

  5. Robsten skriver:

    Tja kanske, eller skall man börja fundera på att föra en diskussion om att gå ur hela skiten? Jag vet inte faktiskt, skulle vi gå ur kan ju de kvarvarande göra precis som de vill. jag vet inte om det i nuläget är orealistiskt, stödet för EU har tydligen ökat enligt opinionsundersökningar, vi får väl vänta till det blir några präktiga skandaler och liknande.
    Reinfeldt drev stenhårt frågan om att EU inte skall införa begränsningar vad gäller framtida utvidgningar (Turkiet bl.a.) när de andra nationerna stenhårt drev sina egna nationella intressen. Består svenska politiker av en egen ras från en alldeles egen planet? Det är så oerhört idiotiskt, så oerhört naivt, så oerhört infantilt av Reinfeldt. När de andra statscheferna alltså kämpar för att deras länder skall få så bra villkor som möjligt så går jubelidioten ut att för Sveriges räkning inte införa stopp för framtida utvidgningar av diverse U-länder. Fan vad jag saknar Gösta Bhoman, han var hård men hade något innanför skallbenet i alla fall. När jag ser Reinfeldts rådjursögon i TV hädanefter tänker jag, där står en mupp.

  6. Johan Andesson skriver:

    Håller med. Politikerna borde föra Sveriges ärenden, inte leka världens samvete…patetiskt rent ut sagt.

  7. Tore skriver:

    Arbeta för ett utträde. Hela skiten är en mafiasignerat maktstruktur, som aldrig frågar folket,
    om något är rätt eller fel…alltså ingen demokrati!

    Precis Robsten, när Gösta Bohman regerade i Moderaterna blev jag en trogen moderat. Efter
    honom började man se skillnaden. Före honm hade de en riktig ”gris”— Ynve Holmberg!…

    Ta FN sammtidigt. FN är en tung koloss, där stater med odemokratiska ärenden är i majoritet,
    och där terrorismen får härja fritt. Det är på tiden att FN delas upp till ”Blått respektive Rött”…

    Såg i oppinionsinstitutet Synovate Temos dagens resultat (DN) att det saknades 1 % i deras
    sammanlagda ihopräkning. Är ganska övertygad att SD skall ha den %, och därmed erhålla
    4 % enheter. Deras (PK) hysteri når ytterligare odemokratiska höjder, genom att smyga med
    vårt procenttal…

    Kämpa på mina damer och herrar, EU-valet närmar sig med stormsteg…

  8. Robsten skriver:

    Ja Tore, det ligger till såhär. TEMO hade 2.2 % för SD inför valet (ja jag har sparat det på hårddisken, kalla det sjukligt om ni vill;-)) Nu vet vi att SD fick 2.9 %, du kan alltså direkt lägga på 0.7 %, vilket gör att riksdagsspärren ligger en fingertopp bort.

  9. Robsten skriver:

    Skillnaden mellan Reinfeldt och Bohman är väl att den förra är liberal och den senare konservativ. Undrar om Bohmans bok ”Mitt Sverige” finns kvar i bokhandlarna?

  10. Grue skriver:

    Tore/ Nej, dom hade räknat fel, klantskallarna. Vänsterblocket skulle ha 53, inte 52 %.

    Men Robstens resonemang är riktigt. Alla mätningar underskattade Sd:

    http://www.temo.se/upload/326/valjbsamtliga.htm

    Inklusive VALU, SvT:s vallokalundersökning som genomförs kl 20 och som annars är mycket pricksäker:

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=56675

    Dock gäller det att inte slå sig till ro – det är väldigt viktigt. Sd måste fortsätta förändringsarbetet så att Svensson ute i stugorna som är arga på invandringspolitiken men som ännu inte tagit steget för att rösta Sd vågar ta det steget. Dom är väldigt många och det gäller för Sd att kapa åt sig dom, och då gäller det att slipa av dom hårda kanterna.

    En positiv grej med EU är dock att dom nu åtminstone i teorin kan tvinga Sverige att anamma en mer ”europeisk” invandringspolitik istället för dagens extremistiska.

  11. Grue skriver:

    Robsten/ Hade för mig att Bohman var liberal, och att det var han som tog M åt det hållet? Konsevatismen är tyvärr utrotningshotad i Sverige, trots att den har brett folkligt stöd. Bra att Sd tar upp den.

  12. Johan C skriver:

    The European Union – the New Soviet?

    The Real Face of the European Union

    http://video.google.com/videoplay?docid=2699800300274168460&q=the+real+face+of+euro

    Detta är oerhört allvarligt För alla som inte vill leva i en Orwellsk Super Diktatur så är där faktist bara ett alternativ UT UR EU OMEDELBART.EU har hela tiden haft på sin agenda att krossa nationalstaterna och göra om dom till stater i det nya landet EU.Men för att få det hela att gå igenom så måste man självklart ljuga och taktiskt bit för bit sätta i hop detta monster Hade allt skett över en natt så hade folk kallat det en ockupation och förmodlihgen aldrig gått med på det.
    Våra riksdagsledamöter +Eu-parlamentariker är fullt medvetna om vad som händer och är i mina ögon skyldiga till landsförederi.SD borde göra en dokumentär om EU för att väcka folk.OMRÖSTNIG NU.

  13. Umebon skriver:

    EU är på väg åt helt fel håll. Det är tur att det finns en hel del Turkiet-motståndare som Sarkozy t.ex. Jag tror att SD kan vinna mycket på att driva en stenhård linje mot EU i valet till Europaparlamentet eftersom både miljönissarna och kommunisterna har vikit sig för Mona Muslim. De har nu bestämt sig för att tona ner sitt motstånd. Målet står nu helt vidöppet efter att Junilistan mer eller mindre har klappat ihop. De är borta ur leken. Nu skall vi tillsammans se till att SD tar minst två mandat 2009.

  14. z999 skriver:

    Grue:
    ”Hade för mig att Bohman var liberal, och att det var han som tog M åt det hållet?”

    Det intrycket hade inte jag som var med på hans tid. Han är ytterst svår att jömföra med reinfeldt som har helt andra ambitioner. På Bohmans tid så fanns det en mening i att köra en borgerlig politik, idag så kallas det borgerlig politik när regeringen skär ner på välfärden för att bekosta mångkulturens och EU’s ökande kostnader.

    Bohman var sverigevänlig och moderaterna hade ofta svenska flaggor på möten och valaffischer.

  15. robsten skriver:

    Jag skall vara ärlig, Bohman stod lite för långt till höger för mig ekonomiskt, utan tvekan. Men när det gäller värdegrunden så kunde man lita på Bohman som en svensk granitklippa. Hade någon på hans tid sålt ut Sverige såsom Rådjursögat gjorde under EU-förhandlingarna skulle han väl dragit sin morakniv. Där på den tiden fanns ingen politisk korrekthet och annan skit, inte under Bohman, satan det var lite mer ”mandom mod och morske män”. Nu gäller det att vara PK, feminist, liberal och vara TV-mässig med bögaktig blick och mjuk framtoning, jag gillade den hårdföre Bohman miljoner gånger bättre. Själv är jag väl född i fel århundrade antar jag.

  16. Tore skriver:

    Jag kommer ihåg när Bohman sopade bort Yngve Holmberg, Sveriges största högerspöke,
    och bandit. Denne figur hade många märkliga storhetsvansinniga ideer, med hjälp av skurk-
    aktiga metoder. Denne bandit blev sedan landshövding i Halland, med säte i Halmstad slott. Där fortsatte han sitt gangstervälde, med att bland annat angripa sin chaufför ”Sylve Bengtsson”, en fd fotbollspelare i Halmstad Bollklubb. Om jag inte missminner mig, fick denne Holmberg lämna sitt ämbete. Och ”Sylve” öppnade ett kondis, ”Sylves Konditori” på Badhusgatan i Hstd.
    Sen blev det ordning ”på torpet” hos Högerpartiet, Gösta Bohman, en mycket vältalig herre, med huvudet ”på skafft”, konservativ, ärlig och uppriktig. En riktig ”blå-gul” figur, vilket man idag saknar totalt. Och naturligtvis gifte sig också Carl Bildt med hans dotter, när denne Halmstadbon klättrade på stegen. Jag undrar om inte Carl Bildt kommer att bli EU:s utrikesminister, när det ”lider”. Han är väl också den som skaffat sig den mesta rutinen bland de övriga.
    Efter slaget ”Rösta på Gösta” blev jag ”honom trogen”.

  17. robsten skriver:

    Jag träffade Bohman i Helagsfjällen för många år sedan. Det var tämligen kylslaget men Bohman var enkom klädd i flanellskjorta, byxor samt stor morakniv.

  18. z999 skriver:

    Robsten:
    ”Jag skall vara ärlig, Bohman stod lite för långt till höger för mig ekonomiskt, utan tvekan. ”

    Det gjorde han nog för mig också egentligen på den tiden, fast inte i alla frågor. Bohman försvarade på sin tid rätten till ägandet i debatter med sossarna (Palme). Fjanten som sitter nu försvarar inte ens svenskarnas rätt att äga Sverige utan har ungefär samma syn på nationalism/internationalism som Karl Marx hade.

    ”Jag träffade Bohman i Helagsfjällen för många år sedan. Det var tämligen kylslaget men Bohman var enkom klädd i flanellskjorta, byxor samt stor morakniv.”

    Kul! Den klassiska bilden av det gamla högerspöket. 🙂

  19. robsten skriver:

    Ja, jag inser det nu;-) men i fjällen är det ok att ha kniv vid bältet, det fyller sin funktion s.a.s. Min reaktion då (jag hade faktiskt min gamla Brusletto i bältet om jag minns rätt) var att har en gammal partiledare inte råd med en dyrare jaktkniv än en simpel Morakniv. Det var väl förmodligen så att Bohman ville ha det mjukare stålet i Moraknivar än det hårda stål som finns i dyrare jaktknivar. Det är både fördelar och nackdelar med det oerhört mjuka stål som finns i Moraknivar.

  20. z999 skriver:

    Robsten:
    ”Det är både fördelar och nackdelar med det oerhört mjuka stål som finns i Moraknivar.”

    Det blir väl en bättre skärpa med mjukare stål?

  21. robsten skriver:

    Ja precis, eftersom molekylerna är mindre i det mjuka stålet går det att få mycket bättre skärpa än i riktigt hårt stål, det är en fördel om du vill tälja t.ex. Är man dock usel på att slipa som jag så vill man ha hårdare stål om det inte är frågan om rent täljarbete. jag skar förresten av mig halva tummen med Brusletton så skärpan var inte så dålig i den heller, ganska mjukt stål i den också.

Kommentera

