Leva fritt; passar inte för Europa?

BrusselsJournal tar upp en intressant aspekt angående den nya Die Hard filmen; titlarna:

20070618-diehard-4-usa.jpg20070618-diehard-4-eu-b.jpg

Den amerikanska versionens titel är ”Live Free or Die Hard”, den europeiska heter helt enkelt ”Die Hard 4.0”. Europeér klarar kanske inte av konceptet av frihet, utan sysslar istället med att stödja islamister och annat pack.

33 Responses to Leva fritt; passar inte för Europa?

  1. z999 skriver:

    Det fungerade likadant inom open source (fri programvara). ”Live free or die” tröjor med linux pingvinen (Tux) såldes inte i Sverige.

  2. Marcus Jutemar skriver:

    Skulle Johan Andersson, moderator eller någon annan med möjlighet vilja vara vänlig att ändra avslutningen på huvudinlägget, till något mer ”politiskt korrekt”, så att detta inte används mot sd i media. Detta är ändå en sd-blogg och förväntas förmedla sd-tankar, iallafall i huvudinläggen. De som skriver huvudinläggen kan ju förväntas ha en koppling till sd. Att kalla någon grupp för pack är direkt olämpligt, även om de skulle vara det. Jag kan föreslå att det ändras till ”islamister och andra extremister”. Vi behöver ju inte utmana ödet och självmant ge pressen anledningar att angripa oss, bara för att vi vill vara frispråkiga.

    MVH MJ

  3. Mörkertid skriver:

    Det är nog inte så att europeér inte klarar av konceptet frihet, snarare att man är rädda för att någon som inte lever i frihet – av tvång eller egen fri vilja – ska känna sig kränkt.
    Stödet till de o-demokratiska, o-frihetliga och andra är rimligtvis mest indirekt genom att man inte klarar av att hantera det faktum att det faktiskt finns en frihet, en demokrati, en yttrande- och åsiktsfrihet som faktiskt kan vara värd att försvara och att den skulle kunna vara bättre än de mer eller mindre dystra alternativen.

    ”Pack” är en ganska träffande beskrivning, men – precis som Marcus skriver – en term som ger öppningar för de som letar efter blottor. PK-detektiver som helt saknar konsekvens i sin logik och dessutom, dessvärre, i många fall sätter dagordningen för vad som ska förmedlas och vad som skall förtigas.
    I PK-verkstaden är det okej att vara frispråkig, bara det är människor med ”rätt” åsikter som har åsikter om människor som enligt de förstnämnda har ”fel” åsikter.

  4. Frasse skriver:

    Islamister kan man med gott samvete kalla ”pack”! Kallar man däremot Muslimer för pack så är det en annan sak!

  5. z999 skriver:

    Frasse:
    ”Islamister kan man med gott samvete kalla “pack”! Kallar man däremot Muslimer för pack så är det en annan sak!”

    Ja, faktiskt. Förutom att pack är ett dåligt och alldeles för oskyldigt skällsord.

  6. Göran Olsson skriver:

    Vi måste väl kunna sticka ut hakan lite annars blir vi för slätstrukna. Vi ska inte låta andra sätta dagordningen för oss.
    Förresten står det ju inte att muslimer eller nån annan så kallad ”minoritet” omnäms som pack.
    Backar vi hela tiden för pk-iterna kan vi snart lägga ned invandringskritiken också.

  7. Marcus Jutemar skriver:

    Vilka som är och inte är pack och kan kallas för pack, med gott samvete, är relativt ointressant. Vad man skriver och tycker om olika grupper personligen är naturligtvis helt fritt, men när man skriver som någon form av företrädare för sd, eller i ett sammanhang där man delvis uttrycker en åsikt som kan kopplas till partiet, är det olämpligt och onödigt att kalla någon grupp för pack. Det finns gott om ord som bättre och värdigare kan beskriva islamister och som inte kan vändas mot sd. Rasister/jihadister/antisemiter/fundamentalister/extremister/fanatiker/terroristhyllare/fascister/kvinnofientliga etc etc

    MVH MJ

  8. Marcus Jutemar skriver:

    Naturligtvis ska vi inte bli slätstrukna eller låta andra sätta vår dagordning. Man måste kunna skilja på kritik av ordval och kritik av åsikt. Om Sverigedemokraterna hade använt sig av en låg språkliga nivå med inslag av ord som pack, då hade vi fortfarande varit ett parti kring en procent.
    Detta är ett politiskt parti, med politiska företrädare som förväntas uttrycka sig värdigt. Politisk korrekthet har ingenting med ordval att göra, det handlar om åsikter. Vi ska fortsätta att ifrågasätta och våga ta i frågor som andra fruktar, men vi ska göra det på ett sätt som inger respekt. Så vinner vi förtroende hos väljarna.

    MVH MJ

  9. Micke skriver:

    Jag var med på tiden då man gick genom städer o vrålade ”Ut med packet”…
    Skoj o se att inget har förändrats trots er ”kamp” för att bli rumsrena!

    Vill ni ha någon chans i framtiden så skärp till er!!:(

    MVH: Micke / FD Sverigedemokrat!

  10. Frasse skriver:

    ”utan sysslar istället med att stödja islamister och annat pack.”

    Vem vet.. Kanske J.A. rent av syftade på ANNAT pack med ordet ”pack”. För visst finns det gott om ”pack” runt om i europa? Kanske menade han inte alls att islamisterna var pack utan sannolikt något mycket värre!

  11. Erik skriver:

    Lyssna på Glenn Beck om Västs svek mot sina sanna ideal!

    Rekomenderas starkt!

  12. Mörkertid skriver:

    Micke:
    ”Kul” att se att du är positivt inställd till islamister och andra extremister.
    Verkar som om du givit upp eventuella försök att vara rumsren för länge sedan, så bespara oss ditt ironiserande om du inte har något mer konstruktivt att komma med.

  13. z999 skriver:

    Micke:
    ”Jag var med på tiden då man gick genom städer o vrålade “Ut med packet”…
    Skoj o se att inget har förändrats trots er “kamp” för att bli rumsrena!”

    Tänkte först strunta i det där, men jag anser att inlägget är så vidrigt i det här sammanhanget. För några dagar sedan så dömdes återigen en kvinna till stening för något som inte anses vara ett brott värt dödsstraff i civliserade länder. Tolerans bland antirasister har perverterats till att inte ta ställning alls. Jag anser att man har en kraftig känslostörning om man förespråkar tolerans mot islam, som Micke samt övriga antirasister gör, med bakgrund av vad som skett i världen de senaste 30 åren.

    Steningen av kvinnan som jag nämnde har stoppats på grund av protester från ett ickemuslimskt och därmed civiliserat land, Norge. Om jag var den kvinnan som dömts till stening så skulle jag har varit rätt tacksam om jag åtminstone visste att det fanns människor runtom i världen som ansåg att det var något fel på den religion som har skapat dödsstraffet med stening, och som är orsaken till barnäktenskap i mellanöstern med hänvisning till att deras främste profet, pedofilen muhammed gift med nioåriga asija.

    Muslimer är oförskämda och allmänt en belastning för samtliga länder som de flyttar till. Ständiga krav på samhällena de flyttar till, alltifrån slöjbärande och burkor i omöjliga situationer och krav på att omgivningen ska känna till att man inte får avbilda pedofilen muhammed.

    ”Vill ni ha någon chans i framtiden så skärp till er!!:(”

    Du är ju inte ute efter någon framtid för den ickemuslimska världen alls så dina tips saknar allt värde.

    ”MVH: Micke / FD Sverigedemokrat!”

    Skönt. Det är nästan bättre att ha nazister i partiet än känslostörda antirasister.

  14. anonym skriver:

    ”Detta är ett politiskt parti, med politiska företrädare som förväntas uttrycka sig värdigt.”

    Verkligen. Och då blir man ju minst sagt besviken när man tar del av partistyrelseledamoten Margareta Sandstedts sanslösa tirader. I sitt senaste blogginlägg utmålar hon våra folkvalda politiker som ”landsförrädare” och drogpåverkade! Och svenskarna som självanklagande alkoholistbarn som börjar supa! Snacka om att hon uppfyller SD-motståndarnas värsta nidbilder av SD-företrädare.

  15. Frågan om ordval kan vara viktig, men i detta fall är det en storm i ett vattenglas. ”Pack” är ett subjektivt uttryck av den snällare sorten, alldeles för snällt för att förtjäna diskvalificering ur varje möjligt sammanhang. Jag (ännu en Sd-företrädare) instämmer dessutom i Johans träffande beskrivning av islamister (därmed inte sagt att jag skulle ge dem monopol på beskrivningen).

    Micke får väl söka sig till andra partier/organisationer, om det är så att han fortfarande vill dra genom städer och vråla slagord. AFA kanske?

  16. Micke skriver:

    Är inte mycket för slagord över huvud taget faktiskt!
    Vad jag faktiskt syftade på var att ni måste skärpa till er om ni ska komma in i riksdagen, era siffror är ju uppe i tillräckligt för att ni skulle kunna komma in om det var val idag!
    Tycker då att ni ska visa att ni faktiskt är ett parti att räkna med o inte slänga ur er en massa dravvel typ ”Pack”.

    z999: Så du har hellre nazister i partiet än någon som ifrågasätter?

    Lycka till säger jag bara!

    MVH: En i era ögon tydligen förvirrad ung svensk!/Micke

  17. anonym skriver:

    ”z999: Så du har hellre nazister i partiet än någon som ifrågasätter?”

    Bry dig inte om honom. Han är inte medlem i SD och tycker väl för övrigt att partiet är ”för mesigt” politiskt.

  18. z999 skriver:

    Micke:
    ”z999: Så du har hellre nazister i partiet än någon som ifrågasätter?”

    Du ifrågasätter väl ingenting egentligen? Du skrev bara att du tyckte att man ska visa respekt (eller vördnad kanske?) för islam och muslimer och jag skrev vad jag ahde för synpunkter på dne inställningen.

    Tre saker till:
    1) Jag representerar inte SD.
    2) SD är inget alternativ för nazister.
    3) Jag har lättare känslomässigt att diskutera med nazister än antirasister eftersom dom har en högre grad av ärlighet.

    ”MVH: En i era ögon tydligen förvirrad ung svensk!/Micke”

    Jag skrev känslomässigt störd, inte förvirrad. Jag anser att samtliga självutnämnda och självgoda antirasister som anser att man ska visa en speciell respekt för islam är gravt känslomässigt störda och saknar förståelse för vikten av västerländska ideal.

  19. Micke skriver:

    Jag skrev faktiskt ingenting om islam, bara att sättet det skrevs på var kasst!
    Umgås ofta med sverigedemokrater, nazister också för den delen, men de respekterar min åsikt o jag deras!
    Du respekterar ju helt klart inte min, men det tar jag som den ”självgoda” person jag är!

    hehe!!
    Pöss o kram!

  20. z999 skriver:

    Micke:
    ”Jag skrev faktiskt ingenting om islam, bara att sättet det skrevs på var kasst!”

    OK.
    För att föenkla vad jag menar. Jag anser att det är helt ok att kalla vilken religiös församling som helst för pack. Och samtliga religiösa församlingar som domineras av människor med västerländska ideal störs inte nämnvärt av den åsikten, om ens alls.

    En religiös församling som är så lättstött (!!!) som de muslismska förtjänar ingen respekt alls enligt mig. Jag har dessutom den västerländska uppfattningen att respekt är något man förtjänar, till skillnad från alla invandrade muslimer som anser att respekt är något man kräver.

    ”Umgås ofta med sverigedemokrater, nazister också för den delen, men de respekterar min åsikt o jag deras!”

    Var försiktig. Expos och många andra antirasisters definition av en nazist är att om du pratar med en nazist så är du en nazist.

    ”Du respekterar ju helt klart inte min, men det tar jag som den “självgoda” person jag är!”

    Nej, det gör jag inte. Men det gäller inte bara din åsikt, de flesta antirasister anser att man ska bemöta islam på ett speciellt respektfullt sätt till skillnad från hur man bemöter andra religiösa. Att vara tolerant mot islam på det sätt som antirasisterna förespråkar anser jag vara en liknande mentalitet som hos de personer som såg en våldtäkt i tunnelbanan för ett tag sedan utan att ingripa.

    ”hehe!!
    Pöss o kram!”

    Jag har läkarintyg på att jag har homofobi så jag besvarar inte det där.

  21. Micke skriver:

    Om man läser mina inlägg här så ser man ingenting av att jag skulle vara nån antirasist!
    Anser att alla människor har lika värde precis som sd.
    Men om du tar mig för en antirasist så tar jag det med ett leende på läpparna!

    Läkarintyg ja, det kan man ju få för allt idag.

    Jag må ha en annan åsikt än SD när det gäller mycket, men trots det så önskar jag er lycka till i en hederlig o demokratisk anda!

    Ha de GÖTT!

  22. z999 skriver:

    Micke:
    ”Om man läser mina inlägg här så ser man ingenting av att jag skulle vara nån antirasist!”

    Jo, att du anser att du har ett behov av att kalla dig ”fd sd’are” för att islam kallas för pack, då hamnar du i det facket i min vokabulär.

    Här, en länk till muslimska ”flyktingar” som kraftigt missbrukar Englands gästfrihet. OBS! Att de som demonstrerar mot yttrandefriheten är såna muslimer som av antirasister brukar kallas för ”moderata muslimer”
    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1101287,00.html

    ”Anser att alla människor har lika värde precis som sd.”

    OK. Fast enligt mig (och enligt univerum och objekt sett) så har ingen människa något värde alls mer än vad vi ger varandra. Jag anser att ingen människa har något värde att leva upp till och sen tycker jag att det är bättre att försöka vara allmänt juste mot andra och strunta i om dom är värda nåt eller inte.

    ”Men om du tar mig för en antirasist så tar jag det med ett leende på läpparna!”

    OK. Bara inte du tar mig för antirasist eftersom det är ett grovt skällsord för mig, och det baserar jag på antirasisternas åsikter och allmänna beteenden.

    ”Läkarintyg ja, det kan man ju få för allt idag.”

    Det var ett skämt! 🙂

    ”Jag må ha en annan åsikt än SD när det gäller mycket, men trots det så önskar jag er lycka till i en hederlig o demokratisk anda!”

    Önskar dig lycka till också, Micke.

    ”Ha de GÖTT!”

    Du me’!

  23. Tore skriver:

    Z999, jag håller med dig. Sossarna är också för mig ett pack. Det har jag nämnt många gånger, och jag har haft tusen ”skäl” till det…

  24. stockholmaren skriver:

    Micke har ”mognat” och blivit ”tolerant”. Tack vare Måna så vet han nu att islamister, terrorister, våldtäktsmän etc innerst inne är fina människor. Allt de behöver är en ”lär dig älska mångkulturen-kurs”. Sen kan vi klä oss färgglatt, dansa på pridefestival och leva lyckliga tillsammans i alla våra dagar!

    Grattis Micke! Hör av dig till Måna, hon har en medalj till dig.

  25. Micke skriver:

    ”stockholmaren”

    Tror dock inte mona tycker våldtäcktsmän är nåt bra, inte terrorister heller, och om ni med islamister menar typ ”bin laden” så är jag övertygad om att hon tycker lika illa om honom som jag!
    Men jag drar inte alla muslimer över en kam, millitanta sådana är livsfarliga för alla människor, inkl sina egna!
    Tyvärr tror jag några här tror att alla muslimer är potentiella självmordsbombare vilket inte är fallet! (har jag fel så ber jag om ursäkt).

    Pridefestival… nätack.. hehe! inte riktigt min grej!
    Nån som har numret till mona förresten, vill gärna ha min medalj. 🙂

    Ha en fin midsommar nu!

  26. Micke skriver:

    ” (har jag fel så ber jag om ursäkt).”

    Menade alltså att jag kan ha fel ang några här inne!!

    ha de gött!

  27. z999 skriver:

    Micke:
    ”Tror dock inte mona tycker våldtäcktsmän är nåt bra,”

    Egentligen tycker hon väl, i likhet med samtliga andra riksdagspartier, att våldtäkter och invandrares överrepresentation inte är något problem. Hon har i alla fall inte sagt att hon anser att det skulle vara någon typisk kvinnofråga att vi tar in folk från våldtäktskulturer.

    ”inte terrorister heller,”

    Hon ansåg att det var lämpligt att åka till en moske och visa solidaritet (?) direkt efter 11:e september, utan att fråga vad de i mosken hade för åsikt om det som inträffat. Jag funderade på att följa hennes exempel och gå med i folkets marsch för att visa att jag förstår att de som går med där inte har något med nazismens illdåd att göra.

    ”och om ni med islamister menar typ “bin laden” så är jag övertygad om att hon tycker lika illa om honom som jag!”

    Ja, utan att direkt kunna motivera varför? Eller är det att ni tycker illa om honom som person?

    ”Men jag drar inte alla muslimer över en kam, millitanta sådana är livsfarliga för alla människor, inkl sina egna!”

    Det vore ju befängt att dra alla muslimer över en kam. Ungefär lika tokigt som att påstå att nazismen är ansvarigt för holocaust.

    Jag var inne på svenska muslimska rådets hemsida nyligen, helt översållat med protester mot de terrordåd som begåtts med muslimska förtecken (nej, jag skoja bara, det finns ingenting om det där. Däremot så anser de att inkvisitionen är ok för att kvitta (?) terrordåden och visa att kristendomen också är dålig).

    ”Tyvärr tror jag några här tror att alla muslimer är potentiella självmordsbombare vilket inte är fallet! (har jag fel så ber jag om ursäkt).”

    Jag tror det och jag kan motivera varför. Islam är en gärningsreligion till skillnad från kristendomen som betonar tron som det centrala. Islam inbjuder också till att det finns sätt att i handling säkra sin plats hos allah och ett av dom är att dö i det heliga kriget för islams existens. Koranens syn på människor som inte är muslimer bidrar också, det finns ingen förlåtelse i islam på det sättet som i kristendomen.

    Men Bush har haft stor nytta av så många har den samhällskorrekta synen på islam, att det bara är en liten del av dom som är emot västerländsk frihet och demokrati. Därför behövde Bush inte tala om för amerikanerna (och övriga västerlänningar) att kriget i Irak skulle hålla på längre än andra världskriget och kanske aldrig kunna leda till något positivt. Det är ju inte precis som vid dagen d då de allierade välkomnades som befriare. Och resultatet är ett krig på halvfart som har tappat fokus på målsättningarna. Fast så länge som så många tror att kriget bara är riktat mot en liten grupp muslimer så kommer det att få fortsätta.

    Vad anser du förresten om ”tyskarna” som tränats till självmordsbombare?
    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1101731,00.html

    Citat från artikeln:
    ”Tre av ungdomarna har gripits, men sju är på fri fot, uppger tyska säkerhetstjänsten BKA:s chef Joerg Ziercke för AP.
    Enligt honom handlar det om unga tyskar som konverterat till islam och sedan radikaliserats.”

    När man talar om kristna som radikaliserats så brukar det vara på nivån livets ord eller jehovas vittnen.

    ”Pridefestival… nätack.. hehe! inte riktigt min grej!”

    Det är ju snart dags för det där tramset förresten (augusti). Kul för diverse makthavare att få leka lite rebelliska.

  28. Micke skriver:

    ”Koranens syn på människor som inte är muslimer bidrar också, det finns ingen förlåtelse i islam på det sättet som i kristendomen.”

    Nja..

    Sura 109: De Som Inte Tror (Al-Kaaferoon)

    I Guds namn, Den Barmhärtigaste, Den Nådigaste

    1. Säg, ”O ni som inte tror.

    2. ”Jag dyrkar inte det ni dyrkar.

    3. ”Ej heller dyrkar ni det jag dyrkar.

    4. ”Ej heller kommer jag någonsin att dyrka det ni dyrkar.

    5. ”Ej heller kommer ni någonsin att dyrka det jag dyrkar.

    6. ”Ni har er religion, och jag har min religion.”

    Citat ur Koranen!

    Ganska tolerant mot icketroende tycker jag!

    Det finns mycket likheter i vår bibel o koranen!
    Att vi ska sträva efter att söka hans ansikte, att stå inför vår herre!

    Har också hört att vissa muslimer på något vis tolkar koranen som om att de måste göra något drastiskt för att nå fram till sin himmel!
    Men detta är bara något som fundamentalisterna har tolkat sig till på något vis, för att kunna få människor att bli självmordsbombare!
    Har läst koranen en hel del och kan inte finna att detta skulle stå där!
    Men kan du peka ut den versen för mig så vore det fint i så fall!

  29. Micke skriver:

    Glömde det där med ”tyskarna”, jo, där har du ju några som hjärntvättats av människor som tolkar koranen för sina egna syften!

    Funderar på om vi inte ska ta denna diskusionen på din blogg istället, vore ju synd om vi skulle sabba för SD!

    Ha de gött!

  30. z999 skriver:

    Kunde vara bra kanske, särskilt eftersom jag inte är riktigt representativ för SD. Jag kommer att lägga upp ett religionsinlägg där ganska snart.

    ”Har också hört att vissa muslimer på något vis tolkar koranen som om att de måste göra något drastiskt för att nå fram till sin himmel!
    Men detta är bara något som fundamentalisterna har tolkat sig till på något vis, för att kunna få människor att bli självmordsbombare!”

    Mjaa, inte riktigt så enklet, men jag tar upp det på min blogg. Jag anser inte att självmordsbombandet är det sämsta med koranens utövare, det är islam i sin helhet samt utövarnas beteende mot omvärlden som jag är negativ till.

  31. Micke skriver:

    Fint, då ses vi på din blogg!

  32. Björn skriver:

    Patrick Henry sa i ett brandtal 1775 ”Give me liberty or give me death”.

    Sådana revolutionära strömningar vill man nog inte uppmuntra nu när nu EU ska
    axla den roll Brittiska imperiet hade.

    Snarare vill man förstärka bilden av öppna (icke-patriotiska) glada (lyckopillerknaprandes)
    världsmedborgare (konsumenter) som erbjuds (göds med) ”information” och billiga konsumentprodukter.

    Ett försteg till ”The Matrix”?

  33. Fredrik skriver:

    Varför formulering ”islamister och annat pack”? Låter lite rasistiskt i mina öron.

Kommentera

