På bilden ser han ut som en vanlig människa…

Mamma och halva min finska släkt röstar på Sverigedemokraterna.

Läs en intervju med Erik Almqvist.

14 Responses to På bilden ser han ut som en vanlig människa…

  1. Fy fan skriver:

    Fy fan för Sydsvenskan. Skamlig intervju. Om man ska bete sig så här så ska man iaf vara konsekvent. Skulle vilja se Sydsvenskan utsätta några lokala vänsterförmågor för samma sak t ex.

  2. Adulruna skriver:

    Jag tycker inte att den var så dålig. Erik fick ju utrymme att ge bra svar på de frågor som var knasiga. En lyx som SD inte alltid har. Resultatet blir att läsaren (om denne inte redan är en övertygad multikulturalist) tycker att journalisten är pantad och Erik en bra kille.

  3. Adulruna skriver:

    Dessutom är det ju bara i slutet av intervjun som det ballar ur lite med frågorna, när journalisten blandar in far och farmor, det var lite fult.
    Andra ”onormala” frågor som varför man vill behandla folk olika från olika världsdelar är väl på sätt och vis bara bra att det belyses.

  4. Frasse skriver:

    Fy fan: Jag tycker nog intervjun var helt ok. Verkar som att Almqvist fått tala till punkt och haft en rimlig chans att bemöta fördommarna om partiet. Vad finns det för skäl att INTE ställa just de frågor som de ställde. Vi måste stå till svars för vår politik. Vi måste tyvärr också stå till svars för fördommarna om vad vi ”egentligen tycker”. Bra jobbat Erik, även om du tenderar att svara lite för avslätat för min smak! 🙂

  5. Fy fan skriver:

    Adulruna: visst, jag håller med dig. Men ändå dålig stil att gå till personangrepp och dra in släkt på det sättet.

  6. Erik Almqvist skriver:

    Frasse: I detta stycke:

    ”– Det är egentligen bara något rent tekniskt som skiljer oss från andra partier: alla vill ha en begränsning av invandringen.
    – Vad vill göra är att öka anslagen för återinvandring och de anslagen finns redan idag. Vad vill ha är en annan nivå på anslagen. ”

    …framstår jag rätt ”slätstruken” ja – så länge inte hela sammanhanget kommer med (och det gäller att kunna hantera media på ett sätt där ”helheten” kommer fram även med bara utvalda stycken). Hade man hört hela mitt resonemang så hade man förstått att mitt resonemang gick ut på att förklara att det inte finns något väsensskilt i att förespråka en begränsad invandring (inget riksdagsparti förespråkar fria gränser). Poängen var att förklara hur fel det blir när man driver resonemanget att vi skulle ha en odemokratisk människosyn pga att vi vill minska invandringen.

    Över lag tycker jag dock själv att det mesta återgetts såsom jag uttryckt det i denna artikel. Jag försöker alltid vara noggran med att inte lämna utrymme för journalisterna att misstolka oss på ett negativt sätt.

  7. Fy fan skriver:

    Bra klarat, Almqvist!

  8. Marthin skriver:

    Tyckte att du parerade frågorna bra Almqvist.

    Slutet blir ganska klockrent måste jag säga, stort plus i kanten för det.

  9. z999 skriver:

    Den här frågan var intressant tycker jag –
    ”Ni pratar om demokrati men samtidigt går ni emot demokratins grundförutsättning om alla människors lika värde, genom att peka ut vissa grupper av människor och förklara dem som inte lika mycket värda och inte välkomna i Sverige. ”

    Jag antar att det var turister som menades? Turister har inte samma rättigheter som svenskar i Sverige, varför har de inte rösträtt för till exempel?
    Inte välkomna i Sverige? Själv är jag inte självklart välkommen överallt i världen men jag skulle aldrig vara så otroligt korkad så att jag trodde att det kopplat till människovärde på något sätt.

  10. Janne skriver:

    Det var väl en riktigt bra artikel. Vad mer kan man begära?
    Bra insats Erik!

  11. Fröken Sverige skriver:

    Jag tyckte både att Erik gjorde mycket bra ifrån sig, samt att journalisten undvek att manipulera sönder intervjun i efterhand.

    De flesta intervjuer jag läst innan, har varit fulla med mer eller mindre osanna och kränkande tillägg, som då den intervjuade inte haft en chans att bemöta.

    Mycket bra!

    /FS

  12. Tore skriver:

    Bra Erik…Att journalisterna försöker hitta svagheter och formulerar sig på detta sätt, får vi
    nog i framtiden vänta oss. Det framgår ju i Publicitetsklubbens senaste utlägg. Då de tidigare
    varit tysta eller hittat på utspel med lögner och förtal, har de konstaterat att SD fortsatt att
    öka sin ”publik”. Vi lär som sagt vad, vänta oss denna journalistik i fortsättningen…
    Det här klarade du med ”bravör”, Erik. Fortsätt så här…

  13. Bra intervju. Bra svar. Detta ser helt klart bra ut i gemene mans ögon.

    Journalisten försöker plikttroget vrida till det rätt bra på slutet, men min bedömning är att det misslyckas. Journalisten är dessutom juste nog att ge Erik sista ordet, vilket han avlägger med bravur. Som bekant är inledning och avslutning oftast det som ger det bestående intrycket.

    Mediahantering är mycket svårt. All makt ligger hos journalisten. Jag tycker mig se ökande brist på enhetlighet i hur Sd hanteras av större media. För min egen del inleddes intervju-karriären med ett rätt risigt reportage strax före valet, med felciteringar och en allmänt sned bild av min inställning. Därpå följande reportage har varierat i kvalitet, men i stort sett varit bättre, t.o.m. riktigt bra, seriösa och rättvisa emellanåt (tidningen i fråga är Helsingborgs Dagblad).

  14. Håkan Liljeberg skriver:

    Intervjun är bra. Sd får fram sitt budskap, och Erik svarar på ett lugnt och välformulerat sätt. T.ex. att vi inte värderar människor efter deras ursprung, utan hur de låter sig integreras. Bra!
    Journalisten kunde ha låtit bli påhoppet i slutet med att blanda in släktingar. Men troligtvis hoppades de att Erik skulle bli arg, så att de skulle kunna skriva:”SVERIGEDEMOKRAT RASADE MOT SDS”. Men artikeln är positiv för SD.

Kommentera

