Peggy Noonan och konsten att tala

Jag tycker inte om Göran Hägg. Eller jag menar, det är inget personligt. Han är säkert trevlig, men jag är inte allt för förtjust i hans böcker om retorik. De är lite präktiga och jag får intrycket av att han försöker tala om för mig vad som är rätt och fel. Men kanske är det bara att jag aldrig har kommit riktigt bra överens med honom.

En person som jag däremot kommer mycket bra överens med är den smått legendariska talskrivaren Peggy Noonan. Jag blir alltid lite upplivad när jag tänker på hennes bok What I Saw at the Revolution – A Political Life in the Reagan Era.

Noonan skrev Reagans berömda ”Boys of Point Du Hoc”-tal som hölls på Dagen D 1984. För att inte tala om att hon hittade på pappa George Bush oneliner i ett tal i New Orleans; ”Read my lips: no new taxes”.

Om Noonan någonsin blir mästrande när hon lär ut hur man skriver tal så kan jag alltså acceptera det. Men hon blir sällan det. Hennes bok Talskrivaren är mer berättande. Tyvärr är den nog lite svår att få tag på i Sverige, men den finns ju i en svensk översättning så de större biblioteken bör ha den. Annars kan man så klart enkelt köpa den på engelska (Simply Speaking).

Till alla som vill lära sig mer om att skriva och tala kan jag verkligen rekommendera den. Göran Hägg är lite för mycket av ett läxförhör. Peggy Noonans texter är alltid en njutning.

För övrigt skriver hon kolumner i Wall Street Journal.

One Response to Peggy Noonan och konsten att tala

  1. Jag fattar inte riktigt varför så många tycks ogilla Göran Hägg, jag tycks vara den enda som har behållning av hans böcker. Det är nämligen inte bara från Josef Karlsson härovan som jag hört liknande kritik mot Hägg och hans böcker.

    Själv har jag inget emot att genomgå läxförhör för att lära mig något och jag tycker inte att den eventuella mästrande tonen är särskilt besvärande, om den ens existerar.

    Men, det skall sägas, jag har läst väldigt få sidor i ämnet retorik skrivna av andra författare och Noonan var i princip helt okänd tills idag. Det blir kanske en tripp till biblioteket eller till nån riktigt välsorterad bokhandel framöver.

Kommentera

