Brev till SKMA

På tips från en av våra läsare blev jag informerad att Svenska Kommittén mot antisemitism (SKMA) erbjuder lektioner till Sveriges grundskolelärare om ”Sverigedemokraetrna och andra extremnationalistiska rörelser”. Här lyder mailkonversationen som sedan följde (SKMA:s svar i kursiverad stil):

Hej SKMA

Vill uppmärksamma en inbjudan som precis spridits till landets grundskollärare i samhällskunskap. Där Svenska Kommittén mot antisemitism bjuder in till ett seminarium om “Sverigedemokraterna och andra extremnationalistiska rörelser.” SKMA ser även som sin uppgift att bekämpa islamofobi och främlingsfientlighet. På lappen står även att de kommer att ta upp hur antidemokratiska krafter skall bemötas i och utanför klassrummet.

Hur kopplar ni SD med antisemistism och odemokratiska rörelser rent konkret? Själv utbildar mig till samhällskunskapslärare och är aktiv inom Sverigedemokraterna så vill jag gärna veta hur ni resonerar?

Med vänliga hälsningar
Robert Boström
Sverigedemokraterna Örebro

Hej!

Med anledning av din fråga:

Det pågår i dag en debatt om främlingsfientlighet och antisemitism i det
svenska samhället. Kunskap i dessa frågor efterlyses bland annat från
skolan. SKMA:s seminarium syftar till att belysa dessa problem och öka
kunskaperna därom. Forskare och pedagoger kommer att diskutera frågorna
utifrån olika perspektiv. Bland annat kommer idéhistorikern Ulla Ekström von
Essen att föreläsa om Sverigedemokraterna. Andra föreläsningar kommer att
belysa definitionen av svenskhet, extremnationalism, Dansk folkeparti,
antisemitism osv. I inbjudan görs ingen koppling mellan antisemitism och
något specifikt politiskt parti. Föreläsningen om antisemitism kommer att
belysa företeelsen som ett generellt problem.

Med vänlig hälsning, Lena Jersenius

Hej Lena

Tack för ditt snabba svar, men tyvärr var ditt svar inte särskilt betryggande. Ulla Ekström Von Essens forskning ger jag inte mycket för, jag har själv läst den och rykten kring hennes engagemang i Socialdemokraterna gör inte saken bättre. Att Ekström Von Essen i sin uppsats drar på så stora växlar att hon kallar Sverigedemokraternas principprogram för ”nazistiskt” är högst beklämmande.

Innan jag själv var aktiv i Sverigedemokraterna skrev jag en uppsats (som belönades med högsta betyg) i Statskunskap om partiet, där jag undersökte precis samma sak, och kanske såg jag med mindre fördomsfulla ögon än Ekström Von Essen, vad vet jag? Bifogar iallafall min uppsats med detta mail i hopp om att någon kanske läser åtminstone slutsatsen och får sig en tankeställare.

För att göra en lång utsaga kort, det är med detta bakgrund och kännedom om Ekström Von Essens tidigare arbete, som jag drar slutsatsen att SKMA:s seminarium kommer att verifiera det jag fruktade: att SD utmålas som ett främlingsfientligtparti och antisemitiskt parti.

Att man sedan håller föreläsningar om antisemitism, extremnationalism, Dansk Folkeparti (SD:s systerparti i Danmark), antisemitism tillsammans förstärker bara min misstanke (att koppla samman SD och DF med nazister och rasister).

I övrigt tycker jag era seminarium om extremnationalism och antisemitism är ett bra initiativ, och tjänar en god sak. Även om jag tillhör ett parti som många anklagar för just detta, så tror jag på att den debatt som kommer uppstå kommer framställa SD i fördomsfria människors ögon i bättre dager och kanske kommer man inse den gigantiska skillnaden mellan massinvandringskritiska partier och de öppet nazistiska och rasistiska partierna.

Med vänliga hälsningar
Robert Boström
Sverigedemokraterna Örebro

(Svar på det sista mailet har ännu inte inkommit)

10 Responses to Brev till SKMA

  1. Björn skriver:

    Får man ta del av uppsatsen du nämner i din e-post?

  2. Robert Boström skriver:

    Björn, om du känner till något smart sett att dela med sig uppsatsen på internet är du välkommen att dela med dig så kan jag lägga upp den.

  3. z999 skriver:

    Ibland blir mediet så fel helt enkelt. Det här är en mycket intressant mailväxling som Robert låter oss ta del av men som riskerar att drunkna bland inläggen vartefter här, särskilt som ni är flera som skriver. Annars så är idén med en SD-blogg väldigt bra eftersom chansen att den hålls vid liv är större än enskilda bloggar.

    Bra initiativ med att lägga ut radiosändningarna, skulle vara bra om de gick att ladda hem som mp3:or (så man själv slipper fixa det :-)).

    Om inte alla vet det redan så är Robert en av de mest kunniga inom SD (vad jag har stött på) när det gäller olika synsätt inom ”extremhögern” och olika företeelser.

  4. Fredrik skriver:

    Robert: Ladda upp filen via följande adress.

    http://files-upload.com/

    Vänligen ange sedan den ”download link” som genereras här, så kommer den säkerligen spridas ytterligare.

  5. Erik Almqvist skriver:

    z999: Du kan ladda ner radiosändningarna i mp3-format. Gå in på Radio SD:s hemsida (länk finns på vår Radio SD-sida).

  6. Steve skriver:

    ”Svenska Kommittén mot antisemitism bjuder in till ett seminarium … SKMA ser även som sin uppgift att bekämpa islamofobi och främlingsfientlighet.”

    Judethatets centrum finns ju idag i arabvärlden, och i andra muslimska länder. Men SKMA ser som sin uppgift att bekämpa — Sd?

    SKMA:s hemsida nämner Radio Islam. Det var väsentligen tidningen Dagens förtjänst, senare med stöd av Expressen, att den närradiostationen kunde stängas 1990. Media i övrigt vågade inte göra något. Där har du ”islamofobi” i ordets egentliga mening!

    För övrigt kan jag inte se att SKMA på något sätt nämner att hotet mot Israel nu kommer från arabvärlden och Iran. Man vet det förstås, men vågar inte nämna det. ”Islamofobi” igen, bokstavligen.

    Makten över språket — Newspeak — Orwell — ger makt över tänkandet. Vi lever i 1984.

    Eller skulle SKMA kunna tänka sig att ordna ett seminarium om det judehat som är starkt bland vissa invandrarungdomar i Europa? Tok heller.

  7. Moster Agda skriver:

    Bedrövligt agerande av SKMA, då man inte klarar av att skilja på ”vän eller fiende”!

  8. Håkan Liljeberg skriver:

    Ja, det är för bedrövligt och lögnaktigt att man använder anti-semitismen, som finns i Europa särskilt bland muslimer, för att bekämpa SD. Det drar ner förintelseupplysarna i smutsen och gör det lättare för islamister att sprida hatpropaganda mot judar, eftersom europeiska anti-semitismmotståndare som SD förlorar i trovärdighet.

  9. Tore skriver:

    Har väldigt svårt att tänka mig, om det inte ligger en bidragshistoria
    bakom detta. Att SKMA skulle gå islamisternas ärende, som är till-
    sammans med nazisterna deras största motståndare…och därmed
    attackera SD som medlöpare, är för mig mycket förvånande. Men som sagt, den islamiska lobbingen finner många vägar i vårt lilla
    konungarike…Upp till strid, mina vänner…

  10. […] Organisatören SKMA, har fortfarande inte besvarat Robert Boströms senaste brev med anledning av detta […]

Kommentera

