Jesus älskar Osama

I Australien har premiärminister John Howard uttalat sig om några skyltar som väckt stor uppmärksamhet. Det är ett antal baptistkyrkor som startat en form av kampanj där budskapet är att ”Jesus loves Osama”, Jesus älskar Osama (Bin Laden).

Howard, och många australiensare, säger sig förstå det kristna budskapet, men anser att kyrkornas ”böne-prioritering kunde varit annorlunda”.

Själv måste jag säga att jag verkligen tycker om idén. Under skylten citeras Matteus 5:44, ”älska era fiender och be för dem som förföljer er”. Det fina med citatet är dels att man ska minnas att ens fiender bara är människor, men också att det framgår helt klart att även om jag ber för mina fiender så är de ändå mina fiender.

Förståelse innebär inte att man ska kapitulera och ge upp sina egna idéer. Tyvärr har somliga kristna en tendens att missförstå den biten. Så om du vill så be för Osama, Jesus älskar honom också. Men kom ihåg att han kommer spränga dig i luften hur mycket du än ber för honom. Vi ska vara realistiska i synen på världen.

3 Responses to Jesus älskar Osama

  1. Tore skriver:

    Jag har svårt att tänka mig att Jesus skulle älska djävulen, eller som
    han sa ”Vik hädan”…

  2. Robert Boström skriver:

    Svenska Kyrkan, som med sina galenskaper tack och lov inte är statskyrka längre, fokuserar mer på att ”möta islam med förståelse och respekt” än att stärka sina egna positioner i ett samhälle där islam breder ut sig allt mer och mer.

  3. Sven-Olof skriver:

    Bin Ladin, har gamarna i Afganistan eller Pakistan, för länge sedan rensat benresterna vita på. Det finns andra herrar i den organistationen att oroa sig mer över. Vår vän Osama, han är med sina 72 jungfrur, 9-åringar och småpojkar, och lever ut varje muslimsk mans sanna dröm.

    MVh Sven-olof

Kommentera

