Konservatism för dummies

Jag är inte helt förtjust i Russell Kirks berömda tiopunktslista över konservatismen. Men så är det, vissa saker är så kända att de gör sig bra som utgångspunkt trots att man själv inte tycker om dem. Vad är konservatism? Tio punkter med mina kommentarer:

1. Den konservative menar att den finns en bestående moralisk ordning.

Vi hamnar direkt på den punkt där jag anser att Kirk helt enkelt har fel. Tro det eller ej, men man kan vara konservativ kultur- och värderelativist. Dock är de flesta inte det. Men alla konservativa anser att det är skillnad på moral och politik; att det finns en moraliskt rätt och fel innebär inte att människan på något enkelt vis känner till det rätta och kan förverkliga det.

2. Den konservative lägger stor vikt vid seder, konventioner och kontinuitet.

Ingen omstridd punkt. Själv anser jag att den konservativa livssynen tar sin början just här.

3. Den konservative anser sig stå i tacksamhetsskuld till sina förfäder och föregångare.

Den här punkten är egentligen en del av tanken om kontinuitet. Världen består inte av isolerade tidpunkter eller individer.

4. Den konservative tror på långsiktighet.

Kort sagt: Vi ska se till att de som kommer efter oss också står i tacksamhetsskuld till oss. Vi har ansvar för hur världen ser ut imorgon.

5. Den konservative tar hänsyn till mångfald.

Alla samhällen är inte uppbyggda på samma institutioner och traditioner. Det måste man ha respekt för.

6. Den konservative tror inte på politisk perfektion.

När liberaler berättar om sina teorier om negativ frihet bör den konservative bara lugnt påpeka att det var en fin liten fantasi liberalen skapat. Kan vi prata om verkligheten nu?

7. Konservativa är övertygade om att frihet och egendom är sammanlänkade.

Gick Sovjet under eller?

8. Konservativa tror på ett stabilt civilt samhälle, som en motsats till tvångsmässig kollektivism.

Staten ska vara liten och tuff, inte stor och degig.

9. Konservativa menar att människans drifter måste hållas under kontroll.

Kom igen, 70-talet kommer aldrig tillbaka. Man måste leva i ett bra och ordentligt samhälle för att bli en bra människa.

10. Den tänkande konservative förstår att det bestående och det föränderliga båda har en plats i ett fungerande samhälle.

Absolut. Visserligen finns det som sagt konservativa som menar att det inte finns något bestående, men jag har aldrig betraktat dem som tänkande konservativa.

5 Responses to Konservatism för dummies

  1. Erik Almqvist skriver:

    Kan ställa mig bakom det mesta. Den enda punkten jag tvekar inför är punkt 8. Jag tror också på ett stabilt civilt samhälle och självklart är inte tvångsmässig kollektivism något bra. Men däremot har jag svårt att se den direkta motsatsen däremellan.

    Även om det inte behöver vara innebörden så tolkar jag, liksom Josef, punkt 8 som att staten ska vara ”liten och tuff”. Liten är förstås ett relativt begrepp, men jag har en känsla av att jag inte vill ha en såpass liten stat som Kirk avser.

    Inte för att jag av ideologiska eller principiella skäl värderar staten högre än det civila samhället. Däremot anser jag det vara allmänt vedertaget att de mest välmående och välfungerande samhällena i modern tid samtliga haft relativt omfattande statsapparater. De nordiska välfärdsmodellerna har ständigt visa sig skapa stort välstånd. Så även liknande välfärdssamhällen som på Nya Zeeland och i länder som Holland, Tyskland, Schweiz och Österrike.

    Vad som får vår välfärdsmodell att krackelera idag är egentligen inte modellen i sig, utan kanske främst de förutsättningar som skapas för den genom politiska beslut.

  2. Konservativ skriver:

    Förklara vänligen hur en konservativ kan vara relativist.

  3. Josef K. skriver:

    Visst kan man vara konservativ nihilist. Kan man kalla Nietzsche konservativ? Det är egentligen bara att helt ge upp den moraliska delen och anse det för tillfållet rådande vara normen. de Maistre hamnade nog ganska nära en sådan samhällssyn.

  4. Konservativ skriver:

    Vem har kallat Nietszchhe för konservativ? Relativism kan inte samexistera med ett förespråkande av människorvärdet, eftersom det är just en värdering av människan. En absolut okränkbarhet. Just den kristna människovärdessynen menar Scruton, Kirk och alla seriösa konservativa vara grundläggande för konservatismen. En konservatism utan moral och människovärde blir lätt nazism, läs Nietzscsheansk övermänniskosyn.

  5. Josef K. skriver:

    Ja, jag håller med. Det du skriver om är seriös konservatism, det jag menar med konservatism.

    Men det går inte att komma ifrån att det funnits konservativa tänkare som gränsat mot relativism. de Maistre, Hobbes, Hume, trodde dessa människor verkligen på en objektiv moral? Ofta betraktas de som konservativa. vi ska inte gå in på några långa diskussioner. Jag tror att vi är överens i vad vi anser vara en bra konservatism, men jag menar att det finns annan konservatism också.

Kommentera

